Adviseur Cultuur met aandachtsgebied bibliothekenbeleid

Provincie Utrecht

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Resultaatopdracht.
Voor de periode vanaf 1 september ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van het
cultuur- en erfgoedprogramma op het onderdeel bibliotheken. Daarnaast werk je samen met collega’s aan de andere beleidsonderdelen, waaronder vitale cultuursector. Het gaat om onderstaande taken.

  • Accounthouderschap van de provinciale ondersteuningsinstelling voor bibliotheken, BiSC. Het gaat onder andere om het bewaken van de voortgang van de uitvoering van het programma van BiSC en het bewaken van de financiële en organisatorische ontwikkelingen van BiSC.
  • Adviseren van de gedeputeerde inzake bibliothekendossier.
  • Voorbereiden en organiseren van ambtelijk strategisch overleg met BiSC, provincie Noord-Brabant en de provincie Limburg over gezamenlijke inzet rond Wsob-traject (wet stelsel openbare bibliotheken).
  • Voorbereiden en organiseren van een bestuurlijk overleg van drie provincies en BiSC organiseren.
  • Voorbereiden en organiseren van een Bestuurlijk overleg tussen BiSC en de provincie Utrecht.
  • Organiseren van een overleg tussen de Utrechtse bibliotheekorganisaties, de gemeenten, BiSC en de provincie, het zogeheten vierhoeksoverleg, januari 2026. Je bent inhoudelijke en organisatorisch verantwoordelijk en zorgt ervoor om samen met BiSC het inhoudelijke programma vorm te geven en dit af te stemmen met de bibliotheken en de gemeenten.
  • Volgen van het wetstraject inzake de nieuwe Wet Stelsel Openbare Bibliotheken (WSOB).
  • Provincie Utrecht vertegenwoordigen in de Werkgroep Bibliotheken van het Interprovinciaal Overleg (IPO).
  • Meedenken over beleidsmonitoring op het gebied van bibliotheken en zorgen voor de bestuurlijke terugkoppeling van een onderzoek naar bibliotheekvoorzieningen in kleine kernen en dorpen.
  • Het schrijven van beleidsteksten op het gebied bibliotheken ten behoeve van de jaarrekening 2025, op basis van het format van de P&C cyclus van de provincie Utrecht.

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag; 
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een provincie of gemeente;
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van bibliotheken of cultuur.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van bibliothekenbeleid (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring als accounthouder vanuit een overheidsrol. Benoem duidelijk in het CV welk account dit betrof (25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke advisering en samenwerking (25 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met het organiseren van bijeenkomsten (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Je bent communicatief, vlot en vaardig in woord en schrift;
  • Je bent georganiseerd en kunt goed zelfstandig en projectmatig werken; 
  • Je werkt graag samen en beschikt over uitstekende netwerkvaardigheden; 
  • Je bent omgevingsbewust, verbindend, proactief en enthousiasmerend; 
  • Wanneer de werkdruk hoog is, ben je in staat om prioriteiten te stellen; 
  • Je bent pragmatisch en oplossingsgericht. 

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde “selectiecriteria” beoordeeld in Stap 2. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria.

- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 19 september 2025, tussen 13:30 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 18 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 15 september 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 16 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 17 september 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
17 Sep 2025
Aanvang
Z.s.m.
Inhuurtype
detachering
Opleiding
HBO
Financieel/Economisch
Sport/Recreatie/Wetenschap/Cultuur
Voorlichting/Communicatie
Projectmanagement
Advisering/Consultancy
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo