Voorzitter cliëntpanels

Gemeente Edam-Volendam

Opdracht omschrijving

Organisatie
Werken bij Edam-Volendam is nooit saai. We hebben alles: stad, dorp, platteland, betaald voetbal, dubbele vergrijzing, boeren, toerisme, horeca, muziek en cultuur. We zijn een grote kleine ontwikkelgemeente. Onze projecten zijn groter dan je van een gemeente van onze omvang verwacht. 

De gemeentelijke organisatie is een afspiegeling van de dynamiek van de samenleving. Een mix van gedreven collega’s die er al lang werken, loyaal zijn en vol zitten met kennis. En nieuwe collega’s die zaken met een frisse open blik benaderen. We streven naar een gewoon goede dienstverlening. Wij zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Daarom heb je bij ons de mogelijkheid om opleidingen te volgen en door te ontwikkelen. Wij zorgen voor een goede interne mobiliteit en doorgroeimogelijkheden. Thuiswerken mag, maar we hebben geen thuiswerkcultuur. We werken het liefst samen op een van onze locaties. En we streven naar een goede balans tussen werk en privé. Een voordeel, vanuit alle kanten is er richting onze gemeente vrijwel nooit file.
Het gaat in onze gemeente om mensen. Wij staan voor onze mensen. Want mensen maken Edam-Volendam. 

Opdracht
De gemeente Edam-Volendam zoekt een onafhankelijk voorzitter voor de drie cliëntpanels die gevraagd en ongevraagd adviseren over de wijze waarop de gemeente de sociaal domeinwetten uitvoert (Jeugdwet, Participatiewet en Wmo). Elk panel bestaat uit mensen die gebruik van de desbetreffende wet dan wel de wettelijk vertegenwoordigers van die mensen. De drie panels vergaderen viermaal per jaar: in maart, juni, september en december.

  • Je neemt deel aan de selectiegesprekken met kandidaat-leden van de cliëntpanels. In oktober 2025 werven we alle leden. In de jaren daarna zijn er alleen selectiegesprekken als er een vacature is;
  • Je bent (tijdens door jou aan te geven tijden) benaderbaar voor cliënten van de drie sociale domeinwetten uit Edam-Volendam die vragen of suggesties hebben over de wijze waarop de gemeente de drie sociale domeinwetten uitvoert (daarvoor zetten we jouw telefoonnummer en emailadres op de website van de gemeente);
  • Je bereidt de vergaderingen van de cliëntpanels voor, samen met de secretaris;
  • Je zit de vergaderingen van de cliëntpanels technisch voor;
  • Je hebt een adviserende stem in het cliëntpanel (denkt mee met de leden over het advies).
  • Je signaleert knelpunten en stelt werkbare oplossingen voor;
  • Je formuleert het advies aan het eind van de beraadslaging.

Omvang van de opdracht en opdrachtvoorwaarden:

  • Wij schatten de omvang van de opdracht op ca. 75 uur per jaar: zes uur per vergadering, maal vier vergaderingen per jaar (in maart, juni, september en december), maal drie panels, plus drie uur voor selectiegesprekken.
  • Het jaar 2025 wijkt af, omdat we de cliëntpanels aan het opzetten zijn. We selecteren in september-oktober alle leden (maximaal 21) van de drie panels. Verder vragen we de voorzitter om in november aan te schuiven bij een vergadertraining met de nieuwe panelleden en drie trainingen over de inhoud van de drie verschillende wetten. In december vinden de eerste vergaderingen plaats. In totaal schatten we de ureninzet in 2025 op maximaal 46 uur (=21 x half uur + 2 + 3 x 2 +3 x 6)
  • We sluiten een contract af voor vier jaar, met een proefperiode van een jaar (evaluatie in oktober 2026) en met de optie om de opdracht eenmalig voor vier jaar te verlengen na afloop van de eerste periode van vier jaar (oktober 2029).
  • De Algemene Opdrachtvoorwaarden van de gemeente Edam-Volendam zijn van toepassing.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Je hebt geen belangen in Edam-Volendam. Dit is wat we verstaan onder ‘onafhankelijk’. Voor alle duidelijkheid: iemand die niet woont of werkt in Edam-Volendam, geen mantelzorger is voor -of de belangen behartigt van- een ingezetene uit Edam-Volendam (benoem duidelijk in het cv);
2. Aantoonbare werkervaring als voorzitter.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
3. Aantoonbare werkervaring met cliënten in de sociale sector. Voorbeeld: hulpverlener, opbouwwerker, onafhankelijk cliëntondersteuner, sociaal raadslieden (40 punten);
4. Aantoonbare werkervaring als onafhankelijk cliëntondersteuner of sociaal raadslieden (30 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met de drie sociaal domeinwetten (Jeugdwet, participatiewet, Wmo) (benoem duidelijk in het cv) (15 punten);
6. Aantoonbare werkervaring als voorzitter bij een gemeente (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

Je bent iemand die:

  • De taal spreekt van de mensen die gebruik maken van die wetten, en die ingewikkelde onderwerpen in begrijpelijke taal kan uitleggen;
  • Oog heeft voor de belangen van de cliënten (de mensen die gebruik maken van die wetten) en die vanuit die belangen kan meedenken met de leden van het panel;
  • Voldoende kennis heeft van de drie sociale domeinwetten waar het om gaat om met de leden van het panel mee te kunnen denken;
  • Het verschil maakt door te luisteren, door te vragen en mensen (meningen) bij elkaar te brengen;
  • Goed kan samenwerken en die durft om buiten de gebaande paden te denken.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen

Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is niet ingedeeld in een functieschaal. We hanteren als referenties het uurtarief van de onafhankelijk voorzitter van het overleg over Prestatieafspraken met de woningcorporaties (ca. € 70,- per uur) en het uurtarief van een Onafhankelijk Cliëntondersteuner (ca. € 85,- per uur). U kunt hier het tarief dat Flextender in rekening brengt bij optellen.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: nader te bepalen, maar vermoedelijk in de avonduren en/of het weekend.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 18 september 2025 van 14.30 uur tot 17.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 15 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot 1 september 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 3 september 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 8 september 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
08 Sep 2025
Aanvang
Wed Oct 01 2025 00:00:00 GMT+0200 (Central European Summer Time)
Inhuurtype
zzp
Opleiding
HBO
Bestuurlijk
Sociaal domein
Projectmanagement
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo