Gemeente Soest
Opdracht omschrijving
Organisatie
De gemeente Soest bestaat al bijna 1.000 jaar en telt ruim 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.
Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving.
Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.
Doel van de opdracht
De gemeente Soest heeft stappen gezet om een gebiedsgerichte Soortenmanagementplan (SMP)-omgevingsvergunning te krijgen voor de looptijd van 10 jaar. Daarvoor heeft de gemeente ecologisch onderzoek laten doen naar gebouw bewonende soorten zoals vleermuizen, huismus en gierzwaluw. Vervolgens zijn maatregelen om deze populaties in stand te houden zijn beschreven in een Soortenmanagementplan (SMP). Dit SMP is inmiddels ingediend bij de Provincie en we verwachten dat de SMP-vergunning in het najaar wordt verleend.
Om de vervolgfase in goede banen te leiden zoeken we een SMP coördinator. Deze functie bestaat nog niet binnen de gemeente Soest, vandaar dat we zoeken naar een kwartiermaker. Er is een startnotitie ‘Implementatie SMP’ dat de basis vormt voor de implementatie.
De SMP coördinator biedt tijdelijke expertise en versterking aan het team door de maatregelen uit het SMP, zoals het mitigatie- en compensatieplanen monitoringsplan, te coördineren en implementeren. De coördinator voert de opdracht zelfstandig uit, waarbij hij/zij verantwoordelijk is voor het behalen van de afgesproken resultaten en nauw samenwerkt met collega’s van de gemeente. Er is geen gezagsverhouding tussen de gemeente en de opdrachtnemer; de gemeente fungeert als opdrachtgever en toetst enkel op vooraf afgesproken resultaten.
Te behalen resultaten
(verander)Management, jij;
- bent verantwoordelijk voor de implementatie en uitvoering van het SMP, en fungeert als spin in het web en aanspreekpunt (proces en inhoud)
- bewaakt doelen, planning en financiën, en rapporteert aan ambtelijke en bestuurlijke opdrachtgevers, waaronder de gemeenteraad
- coördineert de samenwerking tussen betrokken collega’s en externe partijen, en zorgt dat het SMP wordt geraadpleegd bij ruimtelijke ontwikkelingen en beheerplannen
- adviseert over nieuwe concepten, werkwijzen en borging van de ecologische plus, en implementeert hoe externe partijen kunnen bijdragen via de SMP-vergunning
- richt een proces in voor rapportage aan de Provincie Utrecht (o.a. salderingsboekhouding, monitoring, evaluatie en toetsing), beheert de vergunningdoorschrijvingen en ontsluit ecologische data intern en extern
- adviseert als kwartiermaker waar nodig over een effectieve implementatie van het SMP
ecologie, jij;
- bent ambtelijk opdrachtgever van ecologische bureaus, en adviseert intern en extern over ecologie bij gebiedsontwikkeling, energietransitie en het realiseren van compensatiemaatregelen
- zorgt voor tijdige uitvoering van compensatieplannen, en zet monitoring op van populatietrends en maatregelpakketten (eventueel met inzet van lokale vrijwilligers)
- zorgt dat SMP-uitvoeringsplannen inhoudelijk worden getoetst door de RUD bij maatwerkoplossingen
- controleert steekproefsgewijs de actualiteit en juistheid van ecologische GIS-data en voorzieningen
communicatie, jij;
- zorgt voor gerichte communicatie over het SMP richting bewoners, woningcorporaties en andere betrokkenen
- signaleert communicatiekansen en risico’s, en handelt hier proactief naar
Vereisten/knock-out criteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
2. Aantoonbare werkervaring in een coördinerende rol;
3. Uiterlijk beschikbaar per 1 september 2025;
4. Uurtarief maximaal €125, excl. btw, inclusief reiskosten-woon-werk, werk-werk en fee Flextender.
Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het thema ecologie (30 punten);
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een aansturende of coördinerende rol op het gebied van natuur- en/of ruimtelijke ordeningsprocessen (30 punten)
7. Aantoonbare werkervaring als coördinator / kwartiermaker bij een gemeente met het thema ecologie (licht dit toe met een voorbeeld in het cv) (20 punten);
8. Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na initiële duur kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (minimaal 1040 uur) (20 punten).
Competenties
- Ondernemend, daadkrachtig, zorgvuldig, resultaatgericht, je houdt van pionieren en samenwerken met collega’s en externe partijen is gesneden koek voor jou;
- Affiniteit met - en kennis van ecologie en ruimtelijke ordeningsprocessen;
- Plannen en organiseren, de kar te trekken;
- Stevig, je verbindt verschillende belangen met elkaar, verplaatst je in het standpunt van de ander en je scheidt hoofd- en bijzaken van elkaar;
- Je beschikt over mensenkennis en kunt goed mondeling en schriftelijk communiceren;
- Korte lijntjes met overige spelers op het gebied van ecologie, zoals de RUD en ecologische bureaus.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie drie (3) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De drie (3) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdagochtend 27 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 26 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 21 augustus 2025, 09.00 uur.De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 22 augustus 2025gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 25 augustus 2025, 09:00 uur Tot die tijd kunt u reageren.
Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.