Medewerker Bouwen, Wonen en Milieu (Vergunningverlener)

Gemeente Ede

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Ede mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Ede. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Ede merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1100 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Opdracht
Voor 32–36 uur per week zoekt gemeente Ede een medewerker balie Bouwen, Wonen en Milieu, met specifiek kennis van vergunningverlening, omgevingsrecht en klantcontact. Een aanpakker die het beleid snel eigen maakt en de inwoner graag te woord te staat.

Let op: “balie” is hier een breed begrip, het is niet enkel een fysieke balie. Je werkt zowel digitaal, telefonisch of op afspraak, maar altijd als eerste aanspreekpunt voor inwoners, bedrijven en collega’s met vragen over bouwen, wonen en de fysieke leefomgeving.

Als medewerker ben je de verbindende schakel tussen inwoners en beleid en regelgeving. Je informeert en adviseert over bouw- en gebruiksmogelijkheden, begeleidt klanten door het vergunningentraject, en denkt actief mee over hoe onze processen slimmer en klantvriendelijker kunnen.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Informeren over producten, regelingen, procedures, vergunningvrij bouwen, bestemmingsplannen, bouw‑ en gebruiksmogelijkheden.
  • Adviseren en begeleiden van aanvragers door het vergunningtraject.
  • Adviseren van inwoners over complexe omgevingsrechtvraagstukken.
  • Meedenken over procesinrichting en efficiency binnen de balie – fysiek én digitaal.

Vereisten / knock-outcriteria
1. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
2. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
3. Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als vergunningverlener, jurist en of baliemedewerker binnen een gementelijke organisatie en het fysieke domein;
5. Aantoonbare werkervaring met het lezen van vergunningen, bestemmingsplannen en het omgevingsplan;
6. Aantoonbare kennis van het omgevingsrecht door middel van een afgeronde opleiding of cursus (benoem dit duidelijk in het cv);

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als vergunningverlener, jurist en of baliemedewerker binnen een gementelijke organisatie en het fysieke domein; (35 punten);
8. Aantoonbare werkervaring binnen een gemeente binnen het zuiderlijke deel van provincie Gelderland (15 punten);
9. Een door de kandidaat zelf geschreven motivatiebrief, waarin hij/zij duidelijk aangeeft waarom deze opdracht geschikt is. In de motivatie dient 1 concreet voorbeeld geschreven te worden van een vergelijkbare situatie op het gebied van advisering dan wel ondersteuning bij vergunningsverleningen en/of klantvragen (35 punten);
a. volwaardige motivatie brief inclusief voorbeeld (35 punten);
b. uitsluitend motivatiebrief (15 punten);
c. geen juiste motivatie brief en geen voorbeeld (0 punten).
10. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met process optimalisatie gericht op het digitale loket en/of klant gericht werken (15 punten).

Competenties
De volgende competenties zijn belangrijk voor succesvol functioneren in deze rol:

  1. Zorgvuldigheid en nauwkeurigheid
    • Zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, regelgeving en dossiers (formeel juist, juridisch zuiver).
  2. Communicatief vaardig & klantgerichtheid
    • Helder en klantvriendelijk informatie overbrengen aan inwoners, bedrijven en collega’s.
  3. Analytisch & probleemanalyserend vermogen
    • Inzicht in complexe wettelijke context en processen, adequaat adviseren.
  4. Proactief samenwerken & procesgericht denken
    • Meedenken over (proces)verbetering, samenwerken met interne afdelingen (RPP, ODDV) en stakeholders.

Benodigd aantal professionals
1.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: : Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 september 2025, 09.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 28 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 18 augustus 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 19 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 25 augustus 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
25 Aug 2025
Aanvang
Mon Sep 01 2025 00:00:00 GMT+0200 (Midden-Europese zomertijd)
Inhuurtype
detachering
Opleiding
HBO
Bouwkunde/Civiele Techniek
Buitendienst/Groenvoorziening
Ruimtelijke ordening/Milieu
Vergunningverlening
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo