Architect Toekomstvaste Informatievoorziening

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Opdracht omschrijving

Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl.

Context
Binnen het programma Toekomstvaste Informatievoorziening werken we aan het toekomstbestendig maken van de informatievoorziening en -huishouding van onze organisatie. Dit omvat o.a. het in kaart brengen en optimaliseren van processen, herzien van ondersteunende applicaties (zoals het selecteren van een nieuw zaaksysteem), een beweging naar de Cloud en een moderne digitale werkomgeving. Om dit proces goed te begeleiden, zoeken wij een architect die dit integraal in kaart brengt en richting geeft aan de keuzes die wij maken op het gebied van informatievoorziening en data gedreven werken, o.a. met behulp van een roadmap en planning. 

Doel van de opdracht
De architect is verantwoordelijk voor het in kaart brengen van:

  • De primaire en ondersteunende processen;
  • De daaraan gekoppelde applicaties inclusief licentieovereenkomsten en looptijden;
  • De relevante informatiestromen binnen en buiten de organisatie;
  • De huidige en gewenste situatie van onze architectuur met het oog op de transitie naar de Cloud en procesmatig en zaakgericht (samen)werken;
  • De functionele en technische eisen voor tooling voor modellering en beheer van deze gegevens;
  • De architectuurkaders en randvoorwaarden voor de aanbesteding van systemen zoals een nieuw zaaksysteem.

Resultaten / Deliverables

1. Procesarchitectuur
Overzicht van de huidige en gewenste processen, inclusief interacties met systemen en afdelingen.

2. Applicatielandschap
Inventarisatie en beschrijving van alle applicaties die processen ondersteunen, inclusief licentiegegevens en leveranciers.

3. Informatiestromenanalyse
Modellering van de informatiestromen, koppelingen, datasoorten en opslaglocaties.

4. Analyse procesmatig en zaakgericht (samen)werken
Beschrijving van de huidige inrichting, knelpunten en gewenste inrichting van procesmatig en zaakgericht werken vanuit het oogpunt van digitale dienstverlening, rekeninghoudend met onderlinge verhoudingen tussen zaak- en vaksystemen.

5. Architectuurbijdrage aan Cloudtransitie en op aanbestedingen zoals het zaaksysteem 
Opstellen van een soll-situatie met roadmap en planning voor de transitie naar de Cloud. Opstellen van architectuurkaders en bijdragen aan opstellen van functionele/technische eisen en scenario’s voor de aanbestedingsdocumenten (PvE zaaksysteem).

6. Architectuurdocumentatie en functie
Opstellen van een samenhangend architectuurdocument (AS-IS en TO-BE) als basis voor besluitvorming en verdere implementatie. En het borgen van de rol van een architect als strategische functie binnen de organisatie.

7. Toolingadvies Eisen en wensen voor een architectuur- en procesmodelleringstool, waarin bovengenoemde gegevens duurzaam vastgelegd en beheerd kunnen worden (bijv. ArchiMate/BPMN ondersteund, repository-functie, governance-inrichting).

Profiel van de architect

  • Minimaal 5 jaar ervaring als enterprise en/of informatiearchitect, waarvan minimaal 2 jaar binnen de (semi-)publieke sector;
  • Ervaring met procesmodellering (BPMN), applicatiearchitectuur en gegevensmodellering;
  • Ervaring met het vernieuwen en implementeren van zaakgericht werken en zaakgerichte systemen. modelleren en inrichten van zaakgerichte processen en systemen. Bij voorkeur ervaring met het begeleiden van Cloud transities;
  • Kennis van relevante architectuurstandaarden (NORA, GEMMA, ArchiMate);
  • Bekend met aanbestedingsprocessen en PvE-ontwikkeling;

Vereisten / knock-outcriteria 
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als enterprise en/of informatiearchitect; 
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als enterprise en/of informatiearchitect bij een overheidsorganisatie;
4. Aantoonbare werkervaring met procesmodellering (BPMN), applicatiearchitectuur en gegevensmodellering. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan;
5. Aantoonbare werkervaring met het vernieuwen en implementeren van zaakgericht werken en zaakgerichte systemen. Modelleren en inrichten van zaakgerichte processen en systemen. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten) 
6. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als enterprise en/of informatiearchitect (50 punten); 
7. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van Cloud transities. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan (25 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met aanbestedingsprocessen en PvE-ontwikkeling. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan (25 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Analytisch sterk;
- Communicatief vaardig;
- Bruggenbouwer tussen business en ICT.

Beoordeling 
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. 

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”. 

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling. 

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. 

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. 
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. 

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren. 

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. 

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag. 
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 29 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 28 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. 

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen nee 
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 
  • Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
    Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging).
  • Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 21 augustus 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 22 augustus 2025gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. 

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 25 augustus 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
25 Aug 2025
Aanvang
Z.s.m.
Inhuurtype
zzp
Opleiding
HBO
Automatisering/ICT
Verkoop/Inkoop
Advisering/Consultancy
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo