Gemeente Alphen aan den Rijn
Opdracht omschrijving
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Alphen aan den Rijn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Alphen aan den Rijn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”
Organisatie
Binnen Gemeente Alphen aan den Rijn werken we samen, met elkaar en onze inwoners en ondernemers. We zijn klantgericht. En zijn in staat om ons, binnen een continue veranderende omgeving, aan te passen aan wat de situatie van ons vraagt. Zodat we blijvend resultaten kunnen behalen. Onze gemeente is dé plek om mee te bouwen aan een toekomst vol kansen. Bouw jij met ons mee?
Gemeente Alphen aan den Rijn is volop in ontwikkeling. De grote maatschappelijke opgaven binnen een snel veranderende omgeving, toenemende verantwoordelijkheden én de complexiteit van een 100.000+ gemeente zorgen voor vraagstukken. Ook op het gebied van organisatieontwikkeling.
Op dit moment bevindt de gemeente zich in een uitdagende transitie. De afgelopen periode werkte de organisatie aan de voorbereiding van een nieuwe structuur en sturingsmodel. Hiermee ontstaat een flexibele en tegelijkertijd krachtige organisatie. Met meer aandacht voor strategie en focus enerzijds en professionaliteit en welzijn van medewerkers anderzijds.
Deze organisatieverandering brengt met zich mee dat er nieuwe teams zijn gevormd. Waar Mobiliteit en Wonen er één van is en er zijn sectoren geïntroduceerd waarmee de verbinding tussen teams wordt versterkt.
Team Mobiliteit en Wonen/Sector Ruimtelijk Economische Ontwikkeling
Het team Mobiliteit en Wonen is onderdeel van de Sector Ruimtelijk- Economische Ontwikkeling. Deze sector werkt aan maatschappelijke (transitie)vraagstukken binnen de thema’s bodem, water, grondstoffen, energie, economie, mobiliteit en wonen. Dat doen we door vroegtijdig ontwikkelingen te signaleren, strategisch positie in te nemen, pilotprojecten te initiëren en beleid te verankeren in structuren en processen.
De sector stuurt programmatisch op beleidsdoelen, samenhang en capaciteit. We werken integraal aan thema’s die elkaar raken en versterken – van duurzame mobiliteit tot energietransitie en ruimtelijke programmering. Daarbij werken we nauw samen met andere sectoren binnen het fysieke domein én met externe partners zoals provincie Zuid-Holland, het Rijk, Holland Rijnland en woningcorporaties.
De sector bestaat uit:
- Team Mobiliteit en Wonen;
- Team Economie;
- Team Groen, Water en Bodem;
- Het Programmateam Energie.
Opdracht
Als Teammanager Mobiliteit en Wonen geef je leiding aan een multidisciplinair team dat werkt aan strategische en tactische vraagstukken op het gebied van mobiliteit en wonen. In deze rol ligt de nadruk op het ontwikkelen van een integrale beleidsvisie zoals de mobiliteitsvisie en de volkshuisvestingsprogramma voor de komende 15 jaar. Jij formuleert een strategische stip op de horizon en weet deze visie te vertalen naar de tactische en operationele praktijk. Daarbij gaat het om thema’s als grote infrastructuurprojecten, duurzame mobiliteit, regionale bereikbaarheid, prestatieafspraken met woningcorporaties, implementatie van wet- en regelgeving.
Je beweegt strategisch mee in het externe krachtenveld. Je onderhoudt relaties met partijen zoals het ministerie, ProRail, de provincie Zuid-Holland en samenwerkingsverbanden als Holland Rijnland en andere maatschappelijke partners. Je neemt actief deel aan gesprekken met deze partners – hands-on en zichtbaar. Tegelijkertijd zorg je er intern voor dat je team klaar is om de visie daadwerkelijk te realiseren. Je faciliteert, coacht en bouwt samen aan de juiste randvoorwaarden op het gebied van capaciteit, expertise en samenwerking.
Hoewel jouw eerste inhoudelijke focus op mobiliteit ligt, leer je het domein wonen snel kennen. Dankzij de praktijk en de expertise van je team raak je vlot thuis in thema’s zoals woonkwaliteit, woningbouwprogrammering en regionale afstemming.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als teamleider binnen een gemeente;
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar op het gebied van mobiliteit binnen een gemeente;
5. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en ontwikkelen van een beleidsvisie.
Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met het thema mobiliteit binnen een gemeente (30 punten);
7. Afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in een relevante richting (mobiliteit, woningbouw, bestuurskunde) (10 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met het samenwerken met externe stakeholder / partijen als de provincie en woningcorporaties (30 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met visieontwikkeling, teamontwikkeling en verandermanagement (20 punten);
10. Uiterlijk beschikbaar vanaf september 2025 voor minimaal 36 uur per week (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre je / de door jou aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
We zoeken een verbindende en daadkrachtige teammanager met visie, energie en gevoel voor bestuurlijke en maatschappelijke dynamiek. Je schakelt soepel tussen strategie en uitvoering, tussen het netwerk buiten en je team binnen. Je hebt een hands-on mentaliteit: je bent zichtbaar, betrokken en brengt beweging.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Hybride werken is beperkt mogelijk (houdt rekening met 1 dag per week). In deze rol maak je deel uit van het management van de organisatie, dat vraagt om zichtbaarheid en flexibiliteit in de agenda.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 3 september 2025 van 9.30 uur tot 12.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 29 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden totdonderdag 21 augustus 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 22 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 25 augustus 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren
Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.