Directeur/bestuurder OBWZ

Gemeente Westland

Opdracht omschrijving

Organisatie
Bouw mee met de gemeente Westland. De gemeente Westland is met ruim 100.000 inwoners één van de dertig grootste gemeenten in Nederland. Met haar duurzame en innovatieve glastuinbouwcluster is de gemeente Westland een belangrijke economische motor. Op een inspirerende manier biedt de gemeente Westland haar inwoner ruimte, rust, groen en woonomgevingen met aantrekkelijke recreatiemogelijkheden en voorzieningen. Een vitale economie en een bloeiend verenigingsleven zorgen voor een dynamische en actieve gemeente.

Slagkracht, ambitie, innovatie en professionaliteit, dat zijn de kernbegrippen waar het in Westland om draait!

Gemeente Westland is een uitdagende en eigentijdse werkgever, die continu in ontwikkeling is. We zijn een actieve werkorganisatie met een prettige, informele werksfeer en volop ontwikkelingsmogelijkheden. We sturen op resultaten en het tonen van eigen initiatief wordt gewaardeerd. Gemeente Westland is onderverdeeld in vier clusters: Dienstverlening, Beleid, Ruimte en Bedrijfsvoering, met daarnaast een unit Concern control en eenheid Bureau gemeentesecretaris.

Opdracht
Gemeente Westland en BPD B.V. realiseren gezamenlijk diverse projecten voor de bouw van circa 3.000 woningen, binnen het samenwerkingsverband Ontwikkelingsbedrijf De Westlandse Zoom (OBWZ).

De gemeente verwerft de benodigde gronden en maakt fiscaal bouwrijp. Daarna worden de gronden geleverd aan het OBWZ. Ook wordt een bedrijventerrein en een aantal voorzieningen gerealiseerd, zoals scholencomplexen en groen/blauwe verbindingen tussen de verschillende deelgebieden.

Op 10 maart 2014 is een hernieuwde samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen gemeente Westland en BPD. Er is een tweehoofdige directie waarvan één directeur/bestuurder op voorstel van BPD en één directeur/bestuurder op voorstel van de gemeente Westland door de Aandeelhoudersvergadering (AVA) van OBWZ wordt benoemd. De directie vertegenwoordigt gezamenlijk OBWZ BV dat tevens als beherend vennoot optreedt van OBWZ CV. De directeur namens de gemeente stuurt ook de projectorganisatie aan. Basis voor de samenwerking is een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Westland en BPD. Uitvoering en realisatie hiervan vindt plaats in Ontwikkelingsbedrijf De Westlandse Zoom. De productie is volop in gang. Het betreft deelplannen bij de kernen Poeldijk, Monster en Kwintsheul.

Wij zoeken een stevige kandidaat die de functie van directeur/bestuurder binnen OBWZ gaat vervullen voor de komende 18 maanden met optionele verlenging tot maximaal 36 maanden als vertegenwoordiger namens de gemeente Westland. De werkzaamheden betreffen een maandelijks directieoverleg, per kwartaal een aandeelhoudersoverleg en diversen overleggen met de gemeentelijke accounthouder ter voorbereiding van bovengenoemde overleggen. Ingeschatte tijdsbesteding ca. 3 dagen per week en totaal 1.152 uur op jaarbasis.

De taken van de directeur/bestuurder omvatten:
- Het namens gemeente optreden in de AvA;
- Het belang van de namens de gemeente op te treden in het directieoverleg;
- Het vaststellen van de modelovereenkomsten;
- Het jaarlijks opstellen en goedkeuren van het Werkplan OBWZ B.V. het werkplan omvat onder andere de navolgende onderdelen;
- Een overzicht van de te verwerven Gronden Derden en Gronden Gemeente;
- De (te verwachten) maximale verwervingsprijzen;
- Een globaal tijdschema voor het verwerven van de Gronden Derden;
- Een overzicht van en een globaal tijdschema voor de Uitgifte van Kavels;
- Een capaciteitsraming en kostenraming van het projectbureau OBWZ;
- Stand van zaken van de op te stellen bestemmingsplannen;
- Geraamde jaarlijkse woningbouwproductie en verdeling daarvan;
- Het jaarlijks opstellen en goedkeuren van de Grondexploitatie OBWZ B.V. en het opstellen en goedkeuren van de jaarstukken;
- Het driejaarlijks herijken (De eerstvolgende herijking is gepland eind 2022) van de Grondexploitatie OBWZ B.V.;
- De financiering organiseren van OBWZ C.V. en B.V;
- Het gezamenlijk opstellen van een bijzondere volmacht c.q. neemt besluiten inzake rechtshandelingen welke buiten het werkplan c.q. vertegenwoordigingsbevoegdheid van de directeur/bestuurder vallen;
- Het vaststellen van het percentage te verkopen kavels alvorens met een volgend deelgebied wordt aangevangen;
- Input leveren t.b.v. benodigde bestuurlijke besluitvorming bij de gemeente ter uitvoering van de SOK 2014;
- Het bij de gemeentelijke aandeelhouder tijdig signaleren van knelpunten en kansen in de uitvoering van de SOK 2014;
- Het signaleren en oplossen van knelpunten met onder andere markpartijen, omgevingsplannen en uitvoeringswerkzaamheden;
- Het adviseren ter ondersteuning van de twee locatiemanagers;
- Het signaleren en interpreteren van de verschillende belangen van de partijen in de samenwerking en hierbij het gemeentelijk belang optimaliseren;
- In staat zijn het vertrouwen te krijgen en behouden van de betrokken wethouders, de concerndirectie en de ambtelijke ondersteuning binnen de gemeente Westland;

De directeur/bestuurder stemt af met de Algemene vergadering van Vennoten en legt verantwoording af aan de algemene vergadering van aandeelhouders. Daarnaast vindt afstemming plaats met de gemeentelijk accounthouder gebiedsontwikkeling van de gemeente Westland alsmede met de betrokken wethouders en de concerndirectie. De directeur/bestuurder bewaakt tevens de belangen van de gemeente Westland in de deelneming.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Uurtarief maximaal € 165,00 inclusief reiskosten woon-werk, fee Flextender en exclusief btw;
2. Afgeronde WO-bachelor opleiding;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het adviseren over, en begeleiden van, gebiedsontwikkelingen en gebiedsexploitaties waaronder het voeren van integraal management;
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het behartigen van verschillende belangen op directieniveau, zowel publiek en privaat, binnen een samenwerking;
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op directieniveau met gemeentelijke grondbedrijven;
6. Aantoonbare werkervaring in een directie/bestuurder functie in zowel een publieke als private rol bij gebiedsontwikkeling;
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een politiek bestuurlijke organisatie;
8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met gebiedsontwikkeling in de directe nabijheid van Natura2000 gebieden, duidelijk weergeven in het cv.

Gunningscriteria (weging)
9. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op directieniveau met gebiedsontwikkelingen in relatie tot transformatie van glastuinbouw naar woningbouw en gebiedsexploitaties en integraal management, licht dit duidelijk toe middels een aparte alinea in het cv (25 punten);
10. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op directieniveau met of werkzaam zijn geweest binnen, gemeentelijke grondbedrijven vanuit een leidinggevende positie (10 punten);
11. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op directieniveau binnen gebieds-ontwikkelende deelnemingen met gemeentelijke participatie in de afgelopen 10 jaar (20 punten);
12. Aantoonbare werkervaring met het signaleren en oplossen van knelpunten met onder andere markpartijen, omgevingsplannen en uitvoeringswerkzaamheden (dit moet duidelijk blijken uit het cv) (10 punten);
13. Aantoonbare werkervaring op directieniveau met de huidige Wet- en regelgeving, in- en extern salderen, op het gebied van stikstofdepositie bij ruimtelijke ontwikkelingen in relatie tot de transformatie van glastuinbouw naar woningbouw. Licht dit duidelijk toe middels een aparte alinea in het cv (10 punten);
14. Uiterlijk per 1 oktober 2025 beschikbaar voor 24 uur per week (10 punten);
15. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met grootschalige woningbouwprojecten (>2500 woningen) in de regio Zuid-Holland, duidelijk weergeven in het cv (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Getuigen van visie op terrein van gebiedsontwikkeling;
  • Signaleren, interpreteren en omgaan met het behartigen van de verschillende belangen van de partijen in de samenwerking;
  • Daadkrachtig en transparant;
  • Politieke- en bestuurlijke sensitiviteit bezitten;
  • Verbindend zijn op bestuurlijk- en directieniveau bij belangen van meerdere partijen;

Beoordelingsprocedure
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie [of ander aantal] kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 17.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 27 augustus 2025 of donderdag 4 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 26 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
  • Het aantal te declareren uren mag het maximum van 1620 uur per jaar niet overschrijden. Er geldt een terugbetalingsverplichting voor het teveel gedeclareerde.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.
  • De voertaal binnen de gemeente is Nederlands (in taal en geschrift), er word geacht dat de kandidaat hieraan kan participeren.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 19 augustus 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op donderdag 21 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 25 augustus 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
25 Aug 2025
Aanvang
Wed Oct 01 2025 00:00:00 GMT+0200 (Midden-Europese zomertijd)
Inhuurtype
zzp
Opleiding
WO
P&O/HR
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo