Projectleider Omgevingswet

Gemeente Krimpen aan den IJssel

Opdracht omschrijving

Organisatie
Krimpen aan den IJssel is een ondernemende gemeente die graag vooruit denkt en doet. Met zo'n 180 medewerkers zorgen we voor een gemeente waar het fijn wonen, werken en leven is. Onze organisatie is continu in beweging. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd. De organisatie is verdeeld in 25 thuisteams die gevormd zijn rondom inhoudelijke thema’s. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd.

Het team Omgevingsloket is belast met het begeleiden van locatie- en gebiedsontwikkeling en met het proces van vergunningverlening voor en toezicht op sloop- en bouwactiviteiten. Het team bestaat uit een vaste kern van 2 projectleiders, 2 (Wabo-)coördinatoren/adviseurs, 1 plantoetser en 1 toezichthouder. Er wordt nauw samengewerkt met de DCMR (milieudienst) en de Veiligheidsregio. Daarnaast wordt gewerkt met een flexibele schil van externe projectleiders en adviseurs.

Opdracht
De gemeente heeft bij de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 gefocust op de minimale vereisten en het opstellen van de Omgevingsvisie die naar verwachting in december 2025 wordt vastgesteld. Ook is er een transitieplan gemaakt voor het opstellen van het definitieve omgevingsplan. Daarom zoekt het team omgevingsloket een verbindende projectleider met verstand van de Omgevingswet die er samen met het team voor gaat zorgen dat we de transitiefase naar een definitief omgevingsplan per 31-12-2031 goed doorkomen.

De opdracht is resultaatgericht. De opdrachtnemer bepaalt zelf de wijze waarop de doelstellingen, zoals benoemd in het transitieplan, worden gerealiseerd. De projectleider voert de werkzaamheden uit als zelfstandig ondernemer en is zelf verantwoordelijk voor de invulling en uitvoering van de opdracht, binnen de afgesproken kaders en deadlines. Er is geen sprake van een gezagsverhouding.

De projectleider is – in afstemming met het team en de verbindende directeur – verantwoordelijk voor:

  • Sturing geven aan de resultaten die zijn opgenomen in het transitieplan omgevingsplan, waarin voor het komende jaar de volgende resultaten moeten worden opgeleverd:
    • Casco omgevingsplan en handboek wijzigen omgevingsplan;
    • Aanpassen werkwijze kostenverhaal bij projecten;
    • Opstarten projectgroep omgevingsplan.
  • De advisering aan het college van B&W en de Raad over de te nemen besluiten;
  • Duidelijke prioritering;
  • Het ervoor zorg dragen dat de medewerkers van het team Omgevingsloket goed voorbereid zijn om succesvol met de Omgevingswet en het omgevingsplan aan de slag te gaan;
  • Het produceren van documenten en (werk)instructies die het team Omgevingsloket kan gebruiken;
  • Het in overleg met team Communicatie aanpassen van de website;
  • Het zorg dragen voor de aanpassing van afspraken met de externe backoffices/ketenpartners.

Vereisten / knock-outcriteria
1. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
2. Een afgeronde WO-bachelor opleiding;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet in de afgelopen 5 jaar, benoem dit duidelijk in het cv;
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of programmamanager binnen het ruimtelijk domein;
5. Aantoonbare werkervaring met het implementeren van nieuwe werkwijzen én procesverbeteringen binnen een gemeentelijke organisatie, benoem een duidelijk voorbeeld in het cv.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Minimaal 7 jaar Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider of programmamanager binnen het ruimtelijk domein, duidelijk weergeven in het cv (30 punten);
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de implementatie van de Omgevingswet bij een gemeente (20 punten);
8. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met strategische advisering Omgevingswet binnen een gemeente (15 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het werken met een transitieplan omgevingsplan, inclusief meerjarenaanpak. Benoem waar dit is opgedaan (15 punten);
10. Maximum tarief € 123,- inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender / exclusief btw (10 punten);
11. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar binnen een zelforganiserende organisatie, Benoem dit duidelijk in het cv (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Communicatie: de projectleider moet goed kunnen communiceren met verschillende partijen, zoals gemeenten, backoffices, omwonenden, bedrijven en andere betrokken partijen en de verschillende belangen kunnen behartigen. De projectleider kan zich mondeling en schriftelijk helder uitdrukken en past zijn/haar communicatie aan de ander.
  • Leiding geven: de projectleider moet in staat zijn om het projectteam aan te sturen, te motiveren en te inspireren. De projectleider overtuigend zijn en duidelijke beslissingen durven nemen (aanjager).
  • Resultaatgerichtheid: de projectleider moet gericht zijn op het behalen van resultaten en deadlines. Hij of zij moet in staat zijn om prioriteiten te stellen en te zorgen dat het project binnen de gestelde kaders blijft.
  • Creativiteit: de projectleider moet in staat zijn om creatieve oplossingen te bedenken voor problemen die zich tijdens het project voordoen. Hij of zij moet flexibel zijn en kunnen inspelen op veranderingen.
  • Analytisch vermogen: de projectleider moet in staat zijn om de complexiteit van het project te doorgronden en te analyseren. Hij of zij moet problemen kunnen identificeren en oplossen.
  • Plannen & Organiseren: de projectleider moet in staat zijn om het project gestructureerd te organiseren en te plannen. Hij of zij moet kunnen omgaan met budgetten, deadlines en risico's.
  • Integriteit: de projectleider moet integer zijn en zich houden aan de geldende regels en wetten. Hij of zij moet open en transparant communiceren en vertrouwen kunnen winnen van alle betrokken partijen.
  • Samenwerken: Bij de uitvoering van je opdracht stem je af met de opdrachtgever Implementatie Omgevingswet (verbindend directeur) , het team omgevingswet (en andere teams) en college / raad.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

In verband met afstemming met het team wordt verwacht dat de opdrachtnemer in overleg minimaal één vaste dag per week (bij voorkeur woensdag) fysiek aanwezig is. De exacte invulling gebeurt in samenspraak met de opdrachtgever.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 10 september tussen 09:00 uur en 12:00 uur. kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 8 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt met ingang van 1 januari 2024 middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u hiervan een handleiding.
  • Het tarief van de aangeboden kandidaat staat vast voor 12 maanden. Daarna kan maximaal éénmaal per jaar een voorstel tot prijsaanpassing aan de Opdrachtgever plaatsvinden.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 27 augustus 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op vrijdag 29 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Update 27-08: Er zijn geen inhoudelijke vragen ingediend.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 1 september 2025, 9:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
01 Sep 2025
Aanvang
Mon Oct 13 2025 00:00:00 GMT+0200 (Midden-Europese zomertijd)
Inhuurtype
zzp
Opleiding
WO
Ruimtelijke ordening/Milieu
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo