Juridisch Adviseur Fysieke Leefomgeving

Gemeente Voorschoten

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Voorschoten mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Voorschoten. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Voorschoten, de Parel aan de Vliet

Onze groene gemeente, gelegen in de Leidse regio, staat bekend om haar hechte gemeenschap, brede maatschappelijke betrokkenheid en sterk lokaal bestuur. We bieden onze ruim 26.000 inwoners efficiënte en persoonlijke dienstverlening met korte communicatielijnen en een mensgerichte aanpak. We zijn trots op onze organisatie en onze medewerkers die zich dagelijks inzetten voor het welzijn van onze inwoners en ondernemers.

Voorschoten, de Parel aan de Vliet, is sterk in ontwikkeling en de drijvende kracht is ons hechte team van mensen die onze gemeente en alle Voorschotenaren glans geven. Door onze compacte organisatiestructuur kunnen we de lijnen kort houden en snel mooie dingen voor elkaar krijgen. Dat vraagt zelfstandigheid en biedt tegelijk veel vrijheid.

We werken vanuit vier kernwaarden: Vertrouwen, Verantwoordelijkheid, Betrokkenheid en Plezier. Deze waarden helpen ons om goed samen te werken, zowel binnen de organisatie als met inwoners, ondernemers en andere partners. Vertrouwen vormt de basis van onze samenwerking. Verantwoordelijkheid betekent dat we de impact van ons werk serieus nemen. Betrokkenheid zorgt ervoor dat we actief bijdragen aan teamdoelen, en plezier stimuleert een positieve werkomgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.

De organisatie is onderverdeeld in drie afdelingen: Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering. Deze opdracht valt onder de afdeling Bedrijfsvoering/Team Kernsupport:

Bedrijfsvoering
De afdeling Bedrijfsvoering speelt een essentiële rol in het ondersteunen en faciliteren van de interne organisatie bij de uitvoering van primaire processen en het realiseren van de organisatiedoelen. De afdeling is verantwoordelijk voor de strategische ontwikkeling van de organisatie op de korte, middellange en lange termijn. Dit omvat onder andere het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het beheren van financiën, ICT en HR, en het bevorderen van een efficiënte en effectieve werkomgeving. De afdeling Bedrijfsvoering richt zich op het creëren van een ondersteunende en stimulerende werkomgeving, waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. De proactieve houding van de afdeling zorgt ervoor dat de organisatie wendbaar blijft en kan inspelen op interne en externe veranderingen.

Team Kernsupport
Het Team Kernsupport (Financiën, Juridische Zaken en Inkoop) biedt ondersteuning aan collega’s binnen de gemeente Voorschoten op het gebied van financiën, juridische zaken, inkoop en aanbesteding. Dit team fungeert als adviseur, levert deskundig advies en praktische oplossingen, en helpt de organisatie bij het nemen van weloverwogen beslissingen en het optimaliseren van processen. Financiën voert de financiële administratie en biedt financieel overzicht en ondersteunt de P&C-cyclus, terwijl de adviseur subsidies het subsidieproces coördineert. Juridische Zaken biedt advies en ondersteuning bij juridische vraagstukken. Inkoop en aanbesteding biedt ondersteuning bij inkoopadvies mede door Stichting Rijk, daarnaast voeren zij het contractmanagement op het gebied van ICT.

Doel van de opdracht
Voor tijdelijke versterking zoeken wij een ervaren jurist die (complexe) privaatrechtelijke en publieke vraagstukken kan behandelen voor de fysieke leefomgeving. De jurist zal bestuur, management en projectteams adviseren en juridisch begeleiden bij dossiers op het gebied van grondzaken, gebiedsontwikkeling, overeenkomstenrecht en omgevingsrecht (de fysieke leefomgeving in brede zin).

Opdracht

De opdrachtnemer verricht zelfstandig de volgende werkzaamheden:

  1. Juridisch adviseren over privaatrechtelijke aangelegenheden binnen projecten, o.a. ontwikkellocaties;
  2. Opstellen, beoordelen en aanpassen van privaatrechtelijke overeenkomsten;
    • Koop-, verhuur-, opstal- en anterieure overeenkomsten;
    • Intentie-, samenwerking- en ontwikkelovereenkomsten.
  3. Behandelen van grondzaken casussen zoals grondverkoop en het vestigen van zakelijke rechten, kadastrale vraagstukken, vraagstukken op de grondzaken van sportaccommodaties en andere maatschappelijke doelen;
  4. Adviseren over juridische aspecten in relatie tot de energietransitie en het omgevingsrecht;
  5. Borgen van de juridische kwaliteit op onder meer het beleid van grondzaken, grondgebruik, inrichting openbare ruimte (verkeer, afval, etc);
  6. Adviseren en ondersteunen op bestuurlijke stukken van de fysieke leefomgeving voor het college of de gemeenteraad;
  7. Onderhouden van contacten met notarissen, projectontwikkelaars, burgers en overige stakeholders.

Resultaatverplichting

De opdrachtnemer levert aantoonbaar op:

  • Alle aan de jurist toegewezen dossiers zijn tijdig, volledig en conform juridische kwaliteitsnormen afgehandeld (minimaal 90% binnen de gemaakte afspraken);
  • Opgestelde en beoordeelde overeenkomsten zijn juridisch correct, volledig en bruikbaar voor de organisatie;
  • Juridische adviezen zijn tijdig, helder en voorzien van concrete handelingsopties aan bestuur, management en projectteams;
  • Effectief stakeholdermanagement, blijkend uit positieve terugkoppeling van minimaal 80% van bevraagde interne en externe stakeholders.

Vereisten / knock-out criteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Per september 2025 beschikbaar voor 24 uur per week voor de duur van de opdracht;
3. Uurtarief maximaal € 100,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee Flextender;
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist privaatrecht binnen het fysieke domein bij een gemeentelijke organisatie of provincie;
5. Aantoonbare werkervaring als jurist met grondzaken, gebiedsontwikkeling, publiek-private samenwerkingen én bestuurlijke besluitvorming bij een gemeente, benoem deze punten duidelijk in het cv;
6. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en beoordelen van privaatrechtelijke contracten voor de fysieke leefomgeving;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in juridische adviesfunctie in het Omgevingsrecht gericht op de Omgevingswet (35 punten);
8. Een wo-bachelor opleiding in de richting van civiel recht of staat- en bestuursrecht (20 punten);
9. Een afgeronde cursus of opleiding privaatrecht, duidelijk weergeven in het cv (10 punten);
10. Fysiek aanwezigheid voor minimaal 2 dagen per week, waarvan maandag een vereiste dag is door het bestuurlijke overleg van het domein (25 punten);
11. Uiterlijk per 8 september 2025 beschikbaar voor 24 uur per week (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Randvoorwaarden en uitgangspunten

  • De opdrachtnemer voert de opdracht uit op zelfstandige en onafhankelijke basis;
  • De opdrachtnemer bepaalt, in overleg, waar en wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd, met inachtneming van wettelijke termijnen;
  • De opdrachtnemer is zelf verantwoordelijk voor de inrichting van zijn/haar werkproces en administratie;
  • Er is geen verplichting tot persoonlijke arbeid: vervanging is bespreekbaar, mits vooraf afgestemd en passend bij de opdracht.

Rapportage en overleg

  • Wekelijkse voortgangsrapportage aan de opdrachtgever;
  • Bespreken van lopende zaken in het reguliere overleg.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht van 24 uur wordt vervuld op minimaal 3 van de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do. De vrije dag wordt in overleg besproken.

Planning
De gesprekken bij de gemeente Voorschoten zijn gepland op vrijdag 29 augustus 2025 tussen 09:00 uur en 12:00 uur en maandag 1 september 2025 tussen 15:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 28 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie
De gemeente Voorschoten zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 22 augustus 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op dinsdag 26 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot woensdag 27 augustus 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
27 Aug 2025
Aanvang
Zo spoedig mogelijk
Inhuurtype
detachering
Opleiding
HBO+
Juridisch
Ruimtelijke ordening/Milieu
Advisering/Consultancy
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo