Gemeente Zoetermeer
Opdracht omschrijving
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.
Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.
Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Afdeling
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!Daarnaast verzorgd het team vanuit de verschillende disciplines de advisering in projecten (binnen projectteams) en bij vergunningaanvragen. Plannen en projecten die onder de Wro zijn gestart, zijn nagenoeg allemaal afgerond en er lopen helemaal geen bestemmingsplanprocedures meer. De werkzaamheden zien dus vooral op plannen, projecten en procedures onder de Omgevingswet. Maar bovenal is het een heel gezellig team met een goede sfeer, waarin je goed kunt sparren en er samen naar oplossingen wordt gezocht binnen vaak uitdagende dossiers.
Opdracht
- Het verzorgen van de begeleiding/advisering bij diverse ruimtelijke procedures van initiatiefnemers of bij gemeentelijke projecten. Daarbij coördineer je de onderbouwing en het politieke proces van Buitenplanse Omgevingsplanactiviteiten (BOPA’s);
- Het meewerken aan de nieuwe instrumenten van de Omgevingswet, zoals het opstellen van het Omgevingsplan, het maken van programma’s en de publicaties in het DSO.
Vereisten / knock-out criteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
3. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
4. Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding op het gebied van Omgevingsrecht, ruimtelijke ordening of planologie;
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met ruimtelijke procedures en (politieke) besluitvormingsprocessen;
5. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van Wro/Omgevingswet, benoem waar deze is opgedaan.
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Een afgeronde wo bacheloropleiding Nederlands Recht met specialisme Omgevingsrecht of Planologie (25 punten);
7. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als planjurist/planoloog in de afgelopen 8 jaar (30 punten);
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met advisering op het gebied van ruimtelijke ordening/ Omgevingsrecht en planologie bij een gemeentelijke overheid in de afgelopen 5 jaar (30 punten);
9. Minstens 1 jaar aantoonbare werkervaring met het meewerken aan de nieuwe instrumenten van de Omgevingswet, zoals het opstellen van het Omgevingsplan, het maken van programma’s en de publicaties in het DSO binnen een gemeente, benoem minimaal 1 referentieproject (10 punten);
10. Per 13 oktober 2025 beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week (5 punten).
Competenties
Je hebt ervaring als planjurist/planoloog en hebt lol in het mogelijk maken complexe (binnen)stedelijke opgaven, maar ook in het coördineren en het geven van advies bij ruimtelijke procedures voor plannen van derden. Samenwerken is jou op het lijf geschreven. Je bent overtuigend, staat stevig in je schoenen en je bent een natuurlijke verbinder. Jouw analytische vermogens zijn gekoppeld aan prima communicatieve vaardigheden en een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen, maar voor ook belangen vanuit omgeving en stakeholders. Je hebt realiteitszin: je schat de praktische haalbaarheid van plannen, doelstellingen en actie in voor wat betreft acceptatie en haalbaarheid.
Daarnaast ben je goed in het ambachtelijke werk: het opstellen van van de regels en producten onder de Omgevingswet, begrijpelijk voor inwoner en ondernemer.
Jij kunt jouw collega's niet alleen adviseren, maar ook goed motiveren en waar nodig samenbrengen. Je bent ontwikkelingsgericht en kunt vanuit de opgave werken in plaats van het sectorale belang of de letter van de wet.
En je bent in staat om wet- en regelgeving en jurisprudentie op een pragmatische wijze toe te passen bij de advisering over ruimtelijke procedures, maar ook (praktische) oplossingen te vinden voor zaken waarin in (wettelijke) regelingen niet wordt voorzien. Je weet een goede balans te vinden tussen rechtszekerheid en flexibiliteit naar de toekomst.
Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals:
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 25 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 22 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 10 september 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op vrijdag 12 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
Update 10-09: Er zijn geen inhoudelijke vragen ingediend.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot donderdag 18 september 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.