Teammanager Financiën en Control / Verandermanager F&C

Gemeente De Bilt

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente De Bilt mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente De Bilt. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Organisatie
Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken. Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.

Context
De gemeente staat voor maatschappelijke, financiële en organisatorische uitdagingen die vragen om transparante, betrouwbare en goed ingerichte financiële processen. Dat vraagt om een volwaardig en vakvolwassen financieel team, waarin zowel de controlfunctie als de financiële functie effectief samenwerken in één gezamenlijk team Financiën en Control (F&C). Per 1 januari 2026 is dit nieuwe team een feit. Als interim teammanager F&C ben je verantwoordelijk voor de samensmelting, aansturing en doorontwikkeling van het nieuwe team Financiën en Control (F&C). Afgelopen anderhalf jaar zijn de huidige twee teams volledig opnieuw ingericht waarbij al gekeken is naar nauwere samenwerking. Dit heeft tot gevolg gehad dat besloten is om de twee teams op te laten gaan in een nieuw team Financiën en Control. Als Teammanager van team F&C geef je leiding aan een multidisciplinair team van professionals, waaronder strategisch financieel adviseurs, controllers, een inkoopregisseur, een senior business controller, financieel medewerkers en medewerkers financieel beheer. Daarbij ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de financiële functie, de controlfunctie en de inkoopfunctie binnen de organisatie, inclusief de administratieve organisatie. Je combineert tactisch leiderschap met strategische afstemming richting directie en management. Je verbindt strategisch financieel advies met uitvoering, stuurt op tijdige en juiste verantwoording, en borgt de continuïteit en betrouwbaarheid van de financiële administratie. Je draagt zorg voor de uitvoering van financieel en inkoopbeleid en een robuuste planning & control-cyclus. Daarbij werk je op tactisch niveau en heb je een belangrijke verbindende rol richting andere teams, Concern Control en het management.

Jouw opdracht:

  • Het laten opgaan van de huidige teams Financieel Beheer en Planning & Control tot één nieuw, effectief team Financiën en Control (F&C) begeleiden en daarbij vooral de samenwerking tussen strategisch adviseurs, inkoop, controllers en de administratie stimuleren.
  • Een teamontwikkelplan opstellen met aandacht voor het verbeteren van de samenwerking binnen het team en het aanpakken van de uitdagingen in de dienstverlening aan de organisatie.Een dienstverleningsconcept ontwikkelen waarin financieel beheer, financieel control, business control, inkoop en strategische financiële advisering geïntegreerd zijn en vormgegeven worden vanuit het nieuwe team.
  • De ingezette beweging bij de teams, zoals bijvoorbeeld naar generalistische functies binnen het onderdeel FB begeleiden en doorontwikkelen en de medewerkers hierin coachen.
  • Zorgen dat vanuit het onderdeel P&C zowel de interne als de bestuurlijke P&C-cyclus tijdig en kwalitatief goed wordt uitgevoerd, met speciale aandacht voor de cyclus rondom de budgetgesprekken.
  • Zorgen voor adequate sturing op de productie van de administratie en realiseren dat de administratie eind 2025 volledig bij is.
  • Als gevolg van de samensmelting de processen binnen het team optimaliseren en zorgen voor duidelijke verantwoordelijkheden en taakomschrijving waar nodig. Ditzowel binnen het team als in relatie tot andere teams.
  • De rust, stabiliteit, kwaliteit en het vertrouwen van en in het nieuwe team voor langere tijd te borgen en over te dragen.

Jouw verantwoordelijkheden:

  • Je bent verantwoordelijk voor de aansturing het team Financiën en Control, gericht op eigenaarschap, samenwerking en resultaat waarbij je schakelen tussen een coachende en een faciliteerde stijl van leidinggeven.
  • Je bent verantwoordelijk voor het verder doorontwikkelen van het team en innovatie van de financiële en de inkoopfunctie
  • Je bent verantwoordelijk voor het tactisch financieel en inkoopbeleid, de financiële kaders en de inrichting van financiële processen.
  • Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit en tijdige oplevering van de planning & control-producten waaronder de jaarrekening inclusies de onderliggende dossiers.
  • Je borgt de juistheid, volledigheid, rechtmatigheid en tijdigheid van de financiële administratie, inclusief verplichtingen, facturen en memoriaalboekingen.
  • Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van administratieve processen en aansluiting op wet- en regelgeving.
  • Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van het advies op het gebied van inkoop en financiën, ter ondersteuning van het management en de directie bij hun besluitvorming

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Een afgeronde wo opleiding in de richting van Accountancy, bedrijfseconomie of financiële bedrijfskunde;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het aansturen van verandertrajecten op systeem, mens en cultuur bij financiële teams bij een gemeente.
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financieel manager binnen een gemeente;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Aantoonbare werkervaring met het samenvoegen en ontwikkelen van teams in een financiële context, geef hiervan een aparte toelichting in het cv; (30 punten)
6.Aantoonbare werkervaring met het verbeteren van financiële processen bij een gemeente, geef hiervan een aparte toelichting in het cv; (25 punten)
7. Aantoonbare werkervaring met het aansturen van de Financiële administratie; (25 punten)
8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording); (20 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Situationeel leiderschap - Past stijl van leidinggeven aan op team, situatie en taakvolwassenheid.
  • Besluitvaardig - Snel en doordacht beslissingen kunnen nemen, vooral in complexe financiële situaties en ook als niet alle informatie voor handen is. Kan knopen doorhakken.
  • Samenbindend vermogen - Verbindt verschillende disciplines binnen het team én met andere team
  • Procesgericht werken - Richt administratieve processen transparant en beheersbaar in en brengt structuur aan in werkzaamheden en processen
  • Oordeelsvorming en analytisch vermogen - Beoordeelt gegevens, signaleert risico’s en onderbouwt beslissingen.Heeft overzicht om de voortgang te bewaken en knelpunten te signaleren in de uitvoering van de dienstverlening door het team.
  • Communicatief sterk - Brengt financiële informatie begrijpelijk over naar verschillende doelgroepen.
  • Kwaliteitsgerichtheid - Bewaakt nauwkeurigheid en betrouwbaarheid in financieel beleid, administratie en rapportages.
  • Administratief inzicht - Begrijpt de werking van grootboek en subadministraties, doorziet administratieve knelpunten en stuurt op correctie

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen

Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties).

Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De gesprekken bij de gemeente worden gepland in overleg met de best passende kandidaten. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 24 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal € 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 16 september 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 17 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 19 september 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
19 Sep 2025
Aanvang
Wed Oct 01 2025 00:00:00 GMT+0200 (Central European Summer Time)
Inhuurtype
detachering
Opleiding
WO
Financieel/Economisch
Projectmanagement
Advisering/Consultancy
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo