Projectleider Innovatie huishoudelijke ondersteuning

Gemeente Houten

Opdracht omschrijving

Organisatie RBL
Lekstroom is een samenwerking in het sociaal domein. Vanaf 2013 werken de gemeenten Houten, Nieuwegein, Lopik, IJsselstein en Vijfheerenlanden samen in het sociaal domein. Deze vijf gemeenten vormen samen de Lekstroom regio. In de Lekstroom is een samenwerkingsagenda transformatie sociaal domein vastgesteld, waarin de opgaven staan waaraan de vijf gemeenten de komende jaren samenwerken. Dit gebeurt bijvoorbeeld voor opgaven met betrekking tot Wonen en Zorg, Wmo, Doelgroepenvervoer, Jeugd, Passend Onderwijs en Werk. Daarnaast hebben de vijf gemeenten een gezamenlijke regionale backoffice (RBL) voor de inkoop, contractmanagement en beheer, administratie (declaratie/facturatie) en monitoring van de Jeugdhulp en WMO, ondergebracht in gastgemeente Houten.

Regionaal team Wmo
De vijf beleidsadviseurs van de gemeenten vormen samen het regionale beleidsteam Wmo. Er vindt om de 3 weken een ambtelijk overleg plaats over maatwerkvoorzieningen, beleidsmatige ontwikkelingen, contracten, innovaties, inkoop en bezuinigingen binnen de Wmo. Contactmanagers van de RBL sluiten hier bij aan. We verdelen de aanwezigheid bij de accountgesprekken met de zorgaanbieders. Op de samenwerkingsagenda staan thema’s waar we met onze regio aan gaan werken en waar iedere gemeente een rol als trekker op een thema heeft. Innovatie huishoudelijke ondersteuning is zo’n thema, waar we een projectleider voor zoeken.

Opdracht
Alle genoemde gemeenten hebben in 2024 de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning (HO) gezamenlijk aanbesteed. Het nieuwe contract met ca 20 aanbieders is 1 januari 2025 gestart. Met het oog op de krapte op de arbeidsmarkt, de stijgende kosten en de vergrijzing wordt het noodzaak om te starten met innovatieve pilots om de instroom van aantal inwoners met een maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning te beperken dan wel uit te stellen.

De opdracht bestaat uit de oriëntatie op bestaande innovatieve projecten, waaronder reablement, inrichting van de toegang, normaliseren en robotica. Uit de oriëntatie kunnen ook nog andere ideeën naar voren komen. Op basis van dit onderzoek wordt het meest kansrijke innovatieve project uitgerold over de gemeenten. Er wordt een projectteam gevormd met de beleidsadviseurs van de regiogemeenten en de kwaliteitsmedewerkers.

Je krijgt de leiding over het project innovatie HO binnen de Wmo en werkt daarbij nauw samen met de beleidsadviseurs, leden van het sociaal team, RBL, zorgaanbieders, fysiotherapeuten en ergotherapeuten. Je bent inhoudelijk en organisatorisch verantwoordelijk voor het vooronderzoek (oriëntatie), het inhoudelijke voorstel tot innovatie en het uitrollen van het project(en). Na elke fase volgt een go-no-go moment.

Beoogde planning
Oriëntatie innovatieve projecten en voorstel keuze regio: duur 6 maanden (fase 1)
Uitrol van het meest kansrijke project: 10 maanden (fase 2)
Een uitdagende rol voor een projectleider die:

  • Verschillende gemeentelijke inzichten kan vertalen naar een kansrijk innovatief voorstel huishoudelijke ondersteuning en het voorstel kan vertalen naar implementatie in de vijf gemeenten;
  • Het van belang vindt om goede contacten en verhoudingen met inwoners, zorgaanbieders en beleidsadviseurs te hebben en hun wensen en ideeën kan afwegen naar een kansrijke innovatie op gebied van huishoudelijke ondersteuning;
  • Zorgdraagt voor een zorgvuldige bestuurlijke besluitvorming in raad en college;
  • Ervaring heeft met het leiden van een project voor verschillende gemeenten in een regio;
  • Vraagbaak en/of sparringspartner is voor de directe collega’s;
  • Inhoudelijke en organisatorische verantwoordelijk niet vreemd is;
  • Out of de box durft te denken en het niet schuwt om tegengas te geven indien nodig.

Vereisten/knock-outcriteria
1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen het sociaal domein van een gemeente;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Uiterlijk beschikbaar per 1 oktober 2025 voor 4 tot 16 uur per week (tijdens de eerste fase (vooronderzoek), beschikbaarheid van 4-8 uur per week. De tweede fase vraagt 12-16 uur per week);
4.Een maximum uurtarief van €100,- exclusief btw, inclusief reiskosten en fee Flextender.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen het sociaal domein van een gemeente (25 punten);
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen een gemeentelijke organisatie (25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke besluitvorming voor raad en college, benoem dit duidelijk in het cv (25 punten);
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de WMO (25 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
-
Je bent flexibel;
-
Goede communicatieve vaardigheden in woord en geschrift;
-
Je bent initiatiefrijk;
-
Je bent communicatief sterk: een verbinder die samenwerkt;
-
Je organiseert, brengt structuur en bent resultaatgericht;
-
Je kunt zelfstandig werken;
-
Je kunt goed luisteren.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (in overleg)
Is hybride werken mogelijk: ja, in overleg metje team, waarbij de werkzaamheden leidend zijn.

Planning
De gesprekken zijn gepland op dinsdag 23 september. Een andere datum is niet mogelijk. Verzoek aan kandidaten om op voorhand rekening te houden deze datum in de agenda. De kandidaten die voor een gesprek uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De kandidaat dient over een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te beschikken en het origineel te kunnen tonen, maximaal 6 maanden oud.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 11 september 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 12 september gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 16 september 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
16 Sep 2025
Aanvang
Wed Oct 01 2025 00:00:00 GMT+0200 (Central European Summer Time)
Inhuurtype
zzp
Opleiding
HBO
Sociaal domein
Welzijn/Zorg/Jeugd
Projectmanagement
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo