kwartiermaker Bedrijfsvoering

Gemeente Hardenberg

Opdracht omschrijving

Opdrachtomschrijving kwartiermaker bedrijfsvoering

Context

De gemeentesecretaris / algemeen directeur heeft bij haar start de opdracht gekregen om te zorgen voor versterking van de concernsturing. Daarbij heeft het Collegeruimte gegeven om de organisatiestructuur waar nodig aan te passen. Inmiddels zijn nieuwe concernmanagers voor de inhoudelijke domeinen benoemd. Eén van de vragen die voorligt is hoe bedrijfsvoering het best gepositioneerd kan worden binnen de organisatie, welk profiel van manager daarbij hoort en ook hoe we een stap verder zetten naar een bedrijfsvoering passend bij de opdrachten van Hardenberg

Ten behoeve van integraliteit dienen hierbij onder meer de volgende thema’s te worden uitgewerkt:

  • Positionering bedrijfsvoering in de organisatie, ontwikkelplan bedrijfsvoering
  • Positionering en ontwikkelplan Concernbrede dienstverlening
  • Positie en rol van staffuncties, verankering programmatisch werken
  • Profiel concernmanager bedrijfsvoering

De kwartiermaker heeft een stevige strategische basis in Hardenberg, zowel inhoudelijk als in relaties. Daarmee wordt het CMT en college op strategisch niveau geadviseerd. Hij/zij is een sparringspartner voor het CMT en de (programma-) managers organisatieontwikkeling en dienstverlening. En van daaruit wordt de verbinding met bedrijfsvoering en de verschillende onderdelen van de organisatie behouden en versterkt.

Doel van de opdracht

De kwartiermaker heeft als doel om een heldere en toekomstbestendige positionering en ontwikkeling van de bedrijfsvoering in samenhang met de overige delen van de organisatie te ontwerpen. Dit draagt bij aan professionele en doelmatige planning en control en biedt inzicht in de balans tussen bestuurlijke ambities, uitvoeringskracht en beschikbare middelen. Voor de directe verbinding ligt de dagelijkse sturing van bedrijfsvoering tijdens dit proces ook bij de kwartiermaker. Hij/zij zorgt voor rust en duidelijkheid binnen de bedrijfsvoeringsteams, en prioriteert de vernieuwing van ondersteunende procedures en processen.

Resultaten

De opdracht moet leiden tot:

  1. Een helder voorstel over de positionering van bedrijfsvoering binnen de organisatie, inclusief een advies over het profiel van de toekomstige concernmanager.
  2. Een uitwerking van de rol en positie van staffuncties
  3. Een ontwikkelplan voor toekomstbestendige bedrijfsvoeringsprocessen en instrumentarium, in de context van de hele organisatie. Waarbij inzicht in de balans tussen bestuurlijke ambities en uitvoeringskracht wordt geborgd, en de rol van bedrijfsvoering in de ondersteuning van inhoudelijke taakvelden is verduidelijkt.
  1. Met als prioriteit in het ontwikkelplan de actualisatie van HR-beleid in het licht van leiderschapsontwikkeling, met nadruk op strategische personeelsplanning en de gesprekscyclus.
  2. Versterking van de bedrijfsvoeringsteams door rust, duidelijkheid en een gezamenlijke koers te realiseren.

Werkwijze

  • Intensieve samenwerking en afstemming met de gemeentesecretaris / algemeen directeur, de overige CMT-leden, programmamanager organisatieontwikkeling en -dienstverlening.
  • Fungeren als sparringpartner voor college en CMT op strategisch niveau.
  • Verbinding leggen met de bedrijfsvoeringsteams en andere onderdelen van de organisatie.
  • Resultaatgericht en procesbewust werken.

Duur en rapportage

De opdracht loopt tot de concernmanager bedrijfsvoering in het nieuwe profiel kan starten; de verwachting is dat dit betekent dat de opdracht van september 2025 t/m de zomer 2026 loopt. Rapportage vindt plaats aan de gemeentesecretaris / algemeen directeur en het CMT.

Vereisten / knock-outcriteria

1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO bachelor niveau
2. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar op directie niveau bij een gemeente
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 met aansturing van 250 FTE bij een gemeente
4. Beschikbaar per 29 september voor 32 uur per week

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)

5. Minimaal 12 jaar aantoonbare werkervaring op directie niveau bij een gemeente (40 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met verandermanagement om organisaties toekomstbestendig te maken (20 punten)
7. Aantoonbare werkervaring op afdelingen Bedrijfsvoering, Sociaal Domein en Fysiek Domein (30 punten)
8. Aantoonbare werkervaring bij gemeentes binnen de provincie Overijssel (10 punten)

Competenties

  • Strategisch inzicht: kan organisatiebrede vraagstukken doorzien en vertalen naar concrete ontwikkelrichtingen.
  • Bestuurlijke sensitiviteit: gevoel voor politieke en ambtelijke verhoudingen en het vermogen om hierin te laveren.
  • Sparringpartner op niveau: kan gelijkwaardig en overtuigend meedenken met gemeentesecretaris, CMT en college.
  • Verbindend vermogen: legt actief verbinding tussen CMT, managers, staffuncties en bedrijfsvoeringsteams. Maakt aansluiting met de cultuur in Hardenberg.
  • Resultaatgerichtheid: gericht op het concreet realiseren van verbeteringen en voorstellen.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-woe-do

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 25 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 24 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 12 september 2025 09:00 . De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 15 september 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 19 september 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
19 Sep 2025
Aanvang
Mon Sep 29 2025 00:00:00 GMT+0200 (Central European Summer Time)
Inhuurtype
zzp
Opleiding
HBO+
Bestuurlijk
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo