2 Aanbestedingsjuristen

Provincie Utrecht

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Utrecht Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Opdracht
Je draagt zorg voor de juridische ondersteuning van en advisering aan de medewerkers van de provincie Utrecht op het gebied van het aanbestedingsrecht in brede zin. Zo zul je adviseren over de wijze waarop rechtmatig door de provincie financieel kan worden bijgedragen binnen publieke samenwerkingen inclusief het leerstuk van de ‘wezenlijke wijziging’ en zal je, in het kader van de controle ten behoeve van de jaarrekening, memo’s opstellen over de financiële en juridische rechtmatigheid van uitgaven binnen overeenkomsten. Daarnaast ondersteun je de inkopers bij vragen over concrete aanbestedingen of heb je een actievere rol in de juridische begeleiding daarvan. 

In deze veelzijdige functie werk je nauw samen met een tweede aanbestedingsjurist, andere (al dan niet juridische) adviseurs, de medewerkers van cluster Inkoop en op iets grotere afstand met de concernadviseur Juridisch en Inkoop.

Je bent verantwoordelijk voor o.a. de volgende werkzaamheden:

  1. Juridische begeleiding van projecten, met name op het gebied van de totstandkoming, of instandhouding, van publieke samenwerkingen.
  2. Onder regie van de concernadviseur juridisch en Inkoop werkzaamheden verrichten, zoals het opstellen van memo’s over rechtmatigheidsvraagstukken, dit in het kader van het proces rondom de jaarrekening.
  3. Juridische begeleiding bij aanbestedingen en advisering over het aanbestedingsrecht
  4. Juridische advisering contractenrecht (Incidenteel)

Je werkzaamheden vinden plaats in een klein team van inkopers, aanbestedingsjuristen en andere inkoopprofessionals.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag; 
2. Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in de richting van Nederlands Recht;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als aanbestedingsjurist bij het Rijk, een provincie of gemeente;
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de juridische begeleiding van Europese aanbestedingen. Benoem duidelijk in het CV deze Europese aanbestedingen en de rol hierbij;
5. Aantoonbare werkervaring met (ICT –) contractrecht. Benoem dit duidelijk in het CV.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met contractrecht, het opstellen van en adviseren op contracten (30 punten);
7. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als aanbestedingsjurist bij het Rijk, een provincie of gemeente (30 punten);
8. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als aanbestedingsjurist bij een provincie (10 punten);
9. Een afgeronde post-academische specialisatie opleiding op het gebied van aanbestedingsrecht zoals de Grotius of de juridische specialisatieopleiding voor juristen van de VU, of gelijkwaardig. Voor gelijkwaardigheid dient de specialisatieopleiding met het met goed gevolg afronden minimaal 45 PO punten op te leveren. Benoem dit duidelijk in het CV (30 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
Persoonlijke eigenschappen

  1. Oplossingsgericht
  2. Verbindend
  3. Overtuigingskracht, mede gebouwd op actuele kennis van de relevante rechtsgebieden voor deze functie
  4. Vermogen tot het creëren van draagvlak
  5. Politiek bestuurlijke sensitiviteit

Vaardigheden

  1. Adviesvaardig
  2. Analytisch vaardig en in staat verbanden te leggen
  3. Goede communicatieve vaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk)

Kennis

  1. Kennis van aanbestedingsrecht. Zowel theoretische kennis als praktijkervaring spelen hierbij een rol. Meer rechtsgebieden die verwant zijn met het aanbestedingsrecht is een pre.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde “selectiecriteria te beoordelen in Stap 2”. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria.

- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De vijf (5) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
2.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  1. De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  2. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  3. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 17 september 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 18 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 22 september 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
22 Sep 2025
Aanvang
Z.s.m.
Inhuurtype
detachering
Opleiding
WO
Financieel/Economisch
Juridisch
Verkoop/Inkoop
Projectmanagement
Advisering/Consultancy
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo