Project ondersteuning huisvesting statushouders

Gemeente Wijdemeren

Opdracht omschrijving

Organisatie
Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor ruim 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continue in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.

Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in Gooi & Vecht tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend!

Wijdemeren gaat met ingang van 1 januari 2027 fuseren met Hilversum. In de aanloop daarnaar toe zal de ambtelijke organisatie per 1 januari 2026 gaan integreren met de ambtelijke organisatie van Hilversum.

Opdracht
De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting van statushouders en de uitvoering van de landelijke taakstelling. Voor het herzien van werkwijzen en het maken van een inhaalslag zijn wij op zoek naar administratieve ondersteuning bij de huisvesting van statushouders. Het takenpakket omvat de dagelijkse informatieverwerking, afstemming en coördinatie. De ondersteuner werkt nauw samen met de adviseur vluchtelingenbeleid en bereidt voor hem/haar de benodigde overzichten en informatie voor. Daarnaast onderhoudt de ondersteuner intensief contact op uitvoerend niveau met woningcorporaties, het COA, VluchtelingenWerk en overige partners.

De uitvoering van de taakstelling is belegd in het team Sociaal Domein Uitvoering. Dit team is samen met Sociaal Domein beleid, Openbare Orde en veiligheid, vergunningverlening, handhaving, burgerzaken en klantcontactcentrum onderdeel van de afdeling Samenleving, .

Taken en verantwoordelijkheden
Gegevensverwerking en administratie
- Dagelijks de notificaties uit het COA-TVS (taakstellingsvolgsysteem) verwerken in een actueel Excel-lijstoverzicht.
- Alle e-mails met betrekking tot huisvesting administratief verwerken en consequent bijhouden.
- Mutaties en wijzigingen bij gekoppelde statushouders direct verwerken en de juiste acties uitzetten.
- Opstellen en bijhouden van overzichten van gerealiseerde huisvestingen per periode.

Rapportage en monitoring
- Maandelijkse overzichten voorbereiden voor de adviseur vluchtelingenbeleid, zodat deze in een samenwerkingsoverleg met woningcorporaties, de afdeling Inburgering, VluchtelingenWerk en overige partners besproken kunnen worden.
- Knelpunten signaleren en de adviseur vluchtelingenbeleid tijdig informeren.

Coördinatie en casusopvolging
- Monitoren en coördineren van het huisvestingsproces zodra een statushouder door COA aan de gemeente wordt gekoppeld.
- Uitvoeren van acties op casusniveau, zoals woningchecks of het inschakelen van partners.
- Registreren en opvolgen van de geschiktheid van woningen bij nareizigers.
- Bij bijzondere casussen (complexe nareis, woninggeschiktheid, urgente wijzigingen) de adviseur vluchtelingenbeleid actief op de hoogte stellen.
- Opvolgen en bewaken van gemaakte afspraken met alle betrokken partijen.

Samenwerking en afstemming
- Fungeren als schakel tussen de gemeente, woningcorporaties, het COA en VluchtelingenWerk.
- Zelfstandig en in overleg acties ondernemen waar nodig.
- Bijdragen aan een soepele uitvoering van de gemeentelijke taakstelling.

Competenties
- Je bent proactief en resultaatgericht: je zet acties uit en bewaakt de voortgang;
- Je hebt organisatorische vaardigheden: je bent in staat overzicht te houden in dynamische en casusgestuurde processen;
- Je bent communicatief vaardig en in staat om effectief te schakelen tussen gemeente en externe partners;
- Je bent assertief en zelfstandig: je neemt verantwoordelijkheid en signaleert tijdig knelpunten .

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare werkervaring met het COA-TVS systeem;
2. Uiterlijk beschikbaar per 1 oktober 2025 voor 8-12 uur per week;
3. Een maximum uurtarief van €72,50,- exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten;.

Gunningscriteria (weging)
4. Aantoonbare werkervaring in een team sociaal domein in de afgelopen 5 jaar (10 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met de administratieve ondersteuning in het huisvestingsproces voor statushouders in de afgelopen 2 jaar (40 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met administratieve processen en het verwerken van gegevens (25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring in het verwerken van gegevens in Excel (25 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre -u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.
Vanwege de aard van de functie, wordt in dit geval verwacht dat inschrijver alle dagen kantoor aanwezig is.

Planning
De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op dinsdag 23 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie
- De gemeente Wijdemeren vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
- Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
- We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Wijdemeren komt werken. In de marktuitvraag van Flextender wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.
- Het aangeboden uurtarief is van toepassing op de gehele loopduur van de opdracht (inclusief verlengingen).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 16 september 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 17 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 18 september 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
18 Sep 2025
Aanvang
Wed Oct 01 2025 00:00:00 GMT+0200 (Central European Summer Time)
Inhuurtype
zzp
Opleiding
HBO+
Ruimtelijke ordening/Milieu
Projectmanagement
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo