DSO Cloud Operations Optimalisatie

Kadaster

Opdracht omschrijving

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Opdracht
De dienst DSO-LV bouwt en beheert de Azure omgeving waar alle Kadaster DSO diensten op gedeployed zijn. Op onze AKS-clusters (test en productie) zijn meerdere omgevingen geconfigureerd en op alle omgevingen is dezelfde set aan Kadaster DSO-applicaties gedeployed. De informatie-uitwisseling tussen deze applicaties en met de applicaties in de keten die buiten het Kadaster worden gehost, wordt beheerd door deze dienst. De opdracht moet in volledige zelfstandigheid worden uitgevoerd en kandidaat mag niet aangestuurd worden of overleggen.

Onze integratiespecialisten werken continu aan vereenvoudiging van het beheer en optimalisatie van de security en functionaliteit van het platform. Om vaart te zetten achter de realisatie van een aantal backlog items, zetten we deze uit als opdracht:

  • Implementatie van een Kubernetes policy engine, bijvoorbeeld Kyverno, op te leveren voor 31 maart 2026;
  • Tracing opzetten met behulp van Grafana Tempo en OpenTelemetry, op te leveren voor 31 maart 2026;
  • Geautomatiseerd databases opzetten met Kubernetes Postgres Operator, op te leveren voor 31 maart 2026;

Een wens vanuit onze dienst, die moet worden gerealiseerd door/voor/in afstemming met het Kadaster Azure provisioning team (PLS/MAP), waar we jou voor willen inzetten:

  • Implementatie Azure Backup Vault, op te leveren voor 31 juni 2026;

Het opleveren, reviewen en implementeren van je werkzaamheden doe je in afstemming met de integratiespecialisten van het DSO en het PLS/MAP team. Je werkt vanaf een locatie naar eigen keuze. Wanneer direct contact of afstemming met interne collega’s wenselijk is, kan daarvoor worden afgesproken op Kadaster locatie De Brug in Apeldoorn. De DSO kantoordagen zijn wekelijks op maandag en woensdag. Omdat een aantal van deze deelopdrachten impact heeft op de DSO informatieketen, waar ook onze externe partners deel van uitmaken, is kennis van het functionele domein noodzakelijk.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • OCI images, Docker;
  • Kubernetes, Azure AKS;
  • Traefik;
  • Cilium;
  • Tekton, ArgoCD;
  • Kustomize, Helm, Terraform;
  • Grafana, Prometheus, Loki, Tempo;
  • Postgres / PostGIS;
  • Linux sh en bash;

Verantwoordelijkheden
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • De deelopdrachten vertalen naar concrete User Stories en werktaken, die direct realiseerbaar zijn;
  • Je oplossingen en de implementatie ervan afstemmen met de interne collega’s (reviews en planning);
  • Je werkzaamheden, realisatie van stories en taken, plannen in het sprintregime van de DSO-teams;
  • Documenteren van je werkzaamheden, zowel technisch als functioneel;
  • Persoonlijk overdragen van alle deliverables aan de interne collega’s.

Vereisten / knock-outcriteria
Let op: motiveer (kort) in het CV per knock-outcriterium hoe u hieraan voldoet.

1. Een maximum uurtarief van € 105,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee Flextender en overige kosten;
2. Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 10 pagina’s A4;
3. De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift;
4. Afgeronde (bachelor) hbo-opleiding of hoger
5. Minimaal 5 jaar ervaring met Cloud Engineering;
6. Minimaal 1 jaar ervaring met Kyverno en Tempo;
7. Minimaal een half jaar ervaring met informatie-uitwisseling binnen het DSO en met de IMOW-standaard;
8. Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatiebrief waarom jij reageert op de functie.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeeld in:
9. U geeft een beschrijving van uw kennis van en ervaring met Azure Cloud engineering. (max 40 punten).

Weging (staffel)

a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (40 punten);
b. Antwoord sluit voldoende aan (20 punten);
c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);
d. Antwoord sluit niet aan (0 punten).

10.U geeft een beschrijving van uw ervaring met tracing en policy engines, zoals in de opdracht is beschreven. (max 30 punten).

Weging (staffel)

a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (30 punten);
b. Antwoord sluit voldoende aan (20 punten);
c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);
d. Antwoord sluit niet aan (0 punten).

11. U geeft een beschrijving van uw ervaring met opdrachten in de publieke sector. Indien u ervaring heeft met werken in het DSO, kunt u dit hier aangeven. (max 30 punten).

Weging (staffel)

a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (30 punten);
b. Antwoord sluit voldoende aan (20 punten);
c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);
d. Antwoord sluit niet aan (0 punten).

Competenties

  • Afmaker, focus op zaken afronden;
  • Zelfstandigheid, en ervaring in zowel beheer- als vernieuwingstrajecten;
  • Zelfstandig komen met verbetervoorstellen en overleg over de implementatie hiervan;
  • Gedegen kennis van de te gebruiken methoden en technieken;
  • Flexibele werkhouding.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever

De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiecriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Verificatiegesprek
In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Tarief

Minimaal € 75
Maximaal € 105,00

Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Geef hier op uit hoeveel pagina’s het CV mag bestaan. Let er hier bij op dat het CV ook bestaat uit de antwoorden op de gunningscriteria (plan van aanpak, motivatiebrief etc).
Maximaal 10 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Overige informatie

Conceptovereenkomsten

  • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:
    • 1a Modelovereenkomst ZZP
    • 1b Opdrachtovereenkomst indirecte ZZP
    • 1c Opdrachtovereenkomst
  • Voor deze opdracht gaat Flextender een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.


Contractpartijen
Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

Voorwaarden
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.

Per leverancier mag één offerte worden ingediend op deze aanvraag.

Geheimhoudingsverklaring
Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Acquisitie
Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

Flextender als bemiddelaar
Voor deze opdracht treedt Flextender op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van Flextender voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met Flextender aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van Flextender worden vastgelegd.
Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- óf driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer.

Flextender zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst Flextender.

WAADI
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 17 september 2025 08:00 de vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 18 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 26 september 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 25 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 23 september 2025 08:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
23 Sep 2025
Aanvang
Mon Oct 06 2025 00:00:00 GMT+0200 (Central European Summer Time)
Inhuurtype
zzp
Opleiding
HBO
Automatisering/ICT
Advisering/Consultancy
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo