Gemeente Zoetermeer
Opdracht omschrijving
Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.
Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.
Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Afdeling
Zoetermeer als stad heeft een enorm dynamische ontwikkeling doorgemaakt. In 60 jaar tijd is de stad gegroeid van een hecht dorp met een paar duizend inwoners naar een stad met 130.000 inwoners. Zoetermeer is nu dé groene, sub urbane new town in de Zuidvleugel van de Randstad. Een stad waarin de voordelen van het stadse leven zijn gecombineerd met de voordelen van buiten wonen.
En een stad in dienst van haar regio. In vergelijking met klassieke steden is de stad echter nog niet volgroeid. We staan voor een organische doorontwikkeling naar een stad die een nieuwe balans vindt in kwaliteit, woonaantrekkelijkheid en sociaal economische kracht.
Meer dan voorheen is het van belang publieke opgaven in de samenleving integraal en gezamenlijk aan te pakken. Een gezamenlijke aanpak gaat niet alleen over samen optrekken met partners en inwoners, maar ook over het in samenspraak bepalen van de inhoudelijke aanpak. Als lokale overheid willen we met inwoners, partners en bedrijven samenwerken aan onze doelen. Deze zijn vastgelegd in de Visie Zoetermeer 2040. De stad staat daarbij centraal. Dat vraagt om een mindset gericht op samenwerken maar ook om een prikkelend en inspirerend overkoepelend doel.
Werken voor Zoetermeer is uitdagend voor zowel bestuur als ambtelijke organisatie die zeer betrokken is bij de brede en ambitieuze bestuurlijke agenda. Dat vraagt om aanpassingsvermogen, flexibiliteit en een andere manier van werken van de gemeentelijke organisatie. Durven kiezen, van buiten naar binnen denken en doen, en meer interactie en overlaten aan de stad zijn kenmerkende eigenschappen van de gemeentelijke organisatie die wij graag willen zijn en waar wij aan werken. Tegen deze achtergrond werken we vanuit een missie die niet alleen toont dat de gemeente Zoetermeer werkt voor de inwoners van de stad maar ook samen met de stad voortbouwt.
De organisatie
De organisatie werkt aan haar ontwikkeling met als doel een resultaatgerichte, adaptieve en lerende organisatie te zijn. Adaptief betekent dat we ons steeds aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Iedere medewerker draagt bij aan de stad en de organisatie. Als organisatie willen we een goede afspiegeling van de samenleving zijn en ruimte geven aan diversiteit en verschillende perspectieven.
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief? Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!
De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie: De afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot veiligheid en vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten.
Aanleiding
In een tijd waarin geopolitieke spanningen, digitale dreigingen, pandemieën en klimaatverandering direct merkbare impact hebben op onze samenleving, groeit de noodzaak van maatschappelijke weerbaarheid. Gemeenten spelen hierin een cruciale rol. Zoetermeer wil hierin verantwoordelijkheid nemen en haar inwoners, organisaties en partners voorbereiden op grootschalige crisis.
Voor deze opgave zoeken wij een kwartiermaker maatschappelijke weerbaarheid: een strategische denker en doener die risico’s analyseert, partners verbindt en een structurele aanpak ontwikkelt om de gemeente en haar partners bewust, weerbaar en voorbereid te maken op deze dreigingen en crises.
Opdracht
Als kwartiermaker ontwikkel je een planmatige en integrale aanpak voor maatschappelijke weerbaarheid binnen Zoetermeer. Je vertaalt landelijke kaders (Rijk, VNG) naar een lokaal uitvoerbaar programma en legt verbinding met partners in de regio. Je richt je zowel op beleidsontwikkeling als op praktische uitvoering en borging.
Jouw werkzaamheden zijn onder meer:
- Analyseren van risico’s en kwetsbaarheden in vitale processen, publieke gezondheid, sociale cohesie, informatievoorziening en continuïteit.
- Ontwikkelen van een lokaal plan van aanpak, afgestemd met de Veiligheidsregio Haaglanden, VNG, omliggende gemeenten en maatschappelijke partners.
- Versterken van zelfredzaamheid van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, inclusief digitale weerbaarheid en benutten van (in)formele netwerken.
- Opbouwen en verbreden van samenwerkingsnetwerken, zowel publiek als privaat, en het stimuleren van gezamenlijk leren en oefenen.
- Bewustwording vergroten binnen de gemeentelijke organisatie en de stad, door voorlichting en participatie.
- Adviseren van directie en bestuur over maatschappelijke risico’s, trends en beleidsopties.
- Voorbereiden van besluitvorming en zorgen voor borging in beleid en organisatie.
Samenvattend betekent dit een structurele en integrale lokale – regionaal afgestemde- aanpak voor maatschappelijke weerbaarheid, in nauwe samenwerking met interne en externe partners, en deze verankeren in beleid, organisatie en uitvoering.
Opdracht
De uitdaging van de opdracht ligt in het vormen van de structurele en integrale gemeentelijke aanpak op het thema maatschappelijke weerbaarheid aan de hand van een concreet plan – gebaseerd op de Rijkskaders en VNG adviezen- met daarin in ieder geval de volgende onderdelen:
Analyse van de risico’s en kwetsbaarheden voor de samenleving als overkoepelend systeem.
Denk hierbij aan de publieke gezondheid, kritieke bedrijfsprocessen, de openbare orde en veiligheid en de continuïteit daarvan. Hierbij gaat het nadrukkelijk ook om vitale voorzieningen, zoals de voorbereidingen voor energievoorziening, noodsteunpunten, transportsystemen, infrastructuur en mobiliteitsplannen bij calamiteiten of crises en het stimuleren van de zelfredzaamheid van onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Daarbij behoort ook het in kaart brengen van het social weefsel, dus de (in)formele netwerken en infrastructuur daartussen.
De kwartiermaker levert op:
- Eindrapportage met nulmeting/kwetsbaarheidsanalyse, actieagenda en advies borging.
- Overzicht van samenwerkingsnetwerk en afspraken met partners.
- Heldere overdracht aan de organisatie om implementatie te waarborgen.
- Tussenadviezen richting Veiligheidsberaad, Kring Gemeentesecretarissen en andere gremia.
Vereisten / knock-out criteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
3. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in het publieke domein op het gebied van veiligheid, crisisbeheersing, beleidsontwikkeling of programmamanagement;
5. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met kwartiermaken, programmamanagement of beleidsontwikkeling in het veiligheidsdomein bij een gemeente.
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met kwartiermaken, programmamanagement of beleidsontwikkeling in het veiligheidsdomein bij een 100.000+ gemeente (25 punten)
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch adviseur binnen het veiligheidsdomein, in het bijzonder de crisisorganisatie (20 punten)
8. Aantoonbare werkervaring met (inter)nationale veiligheid, hybride dreigingen, crisisbeheersing en maatschappelijke weerbaarheid. Licht dit duidelijk toe in het cv (20 punten).
9. Aantoonbare werkervaring met het opzetten van integrale samenwerkingsnetwerken. Licht dit duidelijk toe in het cv (10 punten).
10. Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding, bij voorkeur in Bestuurskunde, Veiligheidskunde, Crisisbeheersing, Internationale Betrekkingen of vergelijkbaar (10 punten);
11. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een (eind)rapportage binnen het veiligheidsdomein met daarin een nulmeting/kwetsbaarheidsanalyse, actieagenda én advies borging. Benoem hiervan een referentieproject op een aparte pagina van het cv (15 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
1. Oplossingsgericht;
2. Zelfstandig;
3. Organiserend vermogen;
4. Bewust risico gestuurd werken;
5. Omgevingsbewust;
6. Politiek sensitief;
7. Daadkrachtig;
8. Flexibel;
9. Onder druk kunnen presteren;
10. Teamplayer.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 13 (nieuwe structuur).
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals:
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 24 september 2025 tussen 09:00 uur en 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 23 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 17 september 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op donderdag 18 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 22 september 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.