Consulent Inkomen

Gemeente Westland

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Westland mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Westland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie
Westland. De Glazen Stad. Dankzij de meest innovatieve agri-sector ter wereld zijn we de vijfde economie van Nederland. Met meer dan 115.000 inwoners die hier wonen, werken, leren en recreëren. In een omgeving die snel verandert, zoeken we steeds opnieuw naar een nieuwe balans. Een balans tussen een groeiende economie en een fijne leefomgeving. Tussen bereikbaarheid en gezondheid. En tussen investeren in nieuwe ontwikkelingen en zorgen voor mensen die het moeilijk hebben. De kansen en uitdagingen zijn bij onze gemeente groot.

Team Inkomen
Team Inkomen is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. Momenteel voeren we ook de leefgeldregeling voor Oekraïners uit. Binnen team Inkomen werkt een bevlogen groep collega’s die zich bezig houden met het beoordelen van de aanvragen levensonderhoud, bijzondere bijstand, heronderzoeken rechtmatigheid, mutaties re-integratie, aanvragen minimabeleid, toekenningen en wijzigingen loonkostensubsidie, aanvragen verblijf buitenland, aanvragen kinderopvang sociaal-medische indicatie en beëindigingen. Hiermee verzorgen wij de inkomenskant van de Participatiewet. Wij staan in nauw contact met de medewerkers van Patijnenburg die verantwoordelijk zijn voor de re-integratie van de inwoners die gebruik maken van de Participatiewet. In samenwerking met de collega’s van Handhaving, Schuldhulpverlening, Leerplicht, Inburgering, Vitis, Sociaal Kernteam en Patijnenburg zetten we ons in voor de bestaanszekerheid van onze inwoners en zorgen wij (regelmatig met maatwerk) dat zij weer kunnen vertrouwen op hun eigen kracht en onderdeel uit kunnen maken van de samenleving.

Opdracht
Binnen team Inkomen werken diverse consulenten (waaronder Consulenten Poort en Consulenten Beheer). Omdat een aantal collega’s druk bezig zijn met de implementatie van de nieuwe Participatiewet in Balans en het herschrijven van de processen zoeken wij een tweetal ervaren (all-round) inkomensconsulenten, die zowel aan de poort als bij beheer kunnen ondersteunen.

Als Consulent Inkomen (Beheer):
Ben je verantwoordelijk voor de werkprocessen die betrekking hebben op jouw caseload van bijstandsgerechtigden: o.a. aanvragen bijzondere bijstand, heronderzoeken rechtmatigheid, mutaties re-integratie, aanvragen minimabeleid, toekenningen en wijzigingen loonkostensubsidie, mutaties, aanvragen verblijf buitenland, aanvragen kinderopvang sociaal-medische indicatie en beëindigingen.

Als Consulent Inkomen Poort:
Ben je verantwoordelijk voor de afhandeling van de aanvragen levensonderhoud af van onder andere volwassenen, jongeren, dak- en thuislozen en statushouders; Daarnaast handel je aanvragen bijzondere bijstand af van Niet Uitkering Ontvangers (NUO)

Jouw verantwoordelijkheden:

  • Je voert, met een open blik en zonder oordeel, persoonlijke gesprekken met inwoners die een aanvraag levensonderhoud doen (in de spreekkamer);
  • Je beoordeelt en neemt besluiten over de ingediende aanvragen;
  • Je zorgt dat deze besluiten correct en binnen de gestelde termijn worden afgehandeld;
  • Je zorgt dat alle belangrijke stukken aanwezig zijn in het dossier;
  • Je rapporteert over de wijze van afhandeling van de werkprocessen;
  • Je levert een actieve bijdrage aan de overlegvormen binnen het team, zodat onderlinge afstemming en binding binnen het team worden bevorderd.

Hier herken je jezelf in:

  • Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur HBO-SJD of HBO-MW
  • Je hebt minimaal 3 jaar relevante en recente werkervaring in de functie van werkconsulent zowel in de rol als poortwachter alsmede in de rol van beheerconsulent;
  • Je hebt gewerkt met Suite voor het Sociaal Domein
  • Kennis en ervaring met andere systemen als Suwinet en Corsa zijn een pre, net als affiniteit met het werken in andere geautomatiseerde systemen
  • Je bent empathisch, hebt uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Uurtarief maximaal € 83,95 inclusief reiskosten woon-werverkeer en fee Flextender / exclusief btw;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de laatste 5 jaar als consulent/klantmanager met de uitvoering van de Participatiewet;
4. Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
5. Aantoonbare werkervaring met de afhandeling van aanvragen levensonderhoud Participatiewet;
6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite voor het Sociaal Domein, benoem waar deze is opgedaan;
7. Uiterlijk per 20 oktober 2025 beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week.

Gunningscriteria (weging)
8. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent/Klantmanager Inkomen, duidelijk weergeven in het cv
a. Minder dan 4 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten);
b. Tussen de 4 en 6 jaar aantoonbare werkervaring (5 punten);
c. Tussen de 6 en 8 jaar aantoonbare werkervaring (15 punten);
d. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring (25 punten).
9. Aantoonbare werkervaring met het beheren van een caseload van 100 klanten met een uitkering Participatiewet, benoem duidelijk waar deze is opgedaan (20 punten);
10. Aantoonbare werkervaring met de afhandeling van alle hierna genoemde werkprocessen: heronderzoek rechtmatigheid, mutatie of heronderzoek re-integratie, aanvraag bijzondere bijstand, toekenning/vaststelling loonkostensubsidie en beëindiging. Licht dit duidelijk toe door middel van een aparte alinea in het cv (15 punten);
11. Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding: HBO-SJD, HBO-MW of HBO-Rechten (15 punten);
12. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Corsa, benoem waar deze is opgedaan (10 punten);
13. Per 6 oktober beschikbaar 2025 beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Je kunt heel goed luisteren en bent een ster in het motiveren van onze inwoners;
  • Je bent analytisch, besluitvaardig en stressbestendig;
  • Je bent zorgvuldig en kunt goed prioriteiten stellen;
  • Je bent resultaatgericht zonder het belang van de inwoner uit het oog te verliezen;
  • Je bent een flexibel en werkt graag samen met collega’s;
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
  • Je bent flexibel en oplossingsgericht.

Beoordelingsprocedure
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaat of kandidaten die na deze beoordeling het beste scoort/scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaat/kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
De opdracht kan niet worden uitgevoerd door uitsluitend thuis te werken. De bereidheid moet bestaan om minimaal 2 dagen per week op locatie in Naaldwijk te werken.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 22 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
  • Het aantal te declareren uren mag het maximum van 1620 uur per jaar niet overschrijden. Er geldt een terugbetalingsverplichting voor het teveel gedeclareerde.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 16 september 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 17 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot donderdag 18 september 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
18 Sep 2025
Aanvang
Zo spoedig mogelijk
Inhuurtype
detachering
Opleiding
HBO
Financieel/Economisch
Sociaal domein
Welzijn/Zorg/Jeugd
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo