Gemeente Purmerend
Opdracht omschrijving
Organisatie
Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk. Team Informatievoorziening is volop in ontwikkeling en zet actief in op het borgen van een toekomstbestendige informatiehuishouding.
Opdracht
Jij wordt ingezet op de verdere ontwikkeling van de informatievoorziening ter ondersteuning van de ambities en opgaven van de teams en de domeinen aan de hand van vraagstukken en kansen. Je brengt de wensen en prioriteiten voor verbeteringen in de informatievoorziening scherp in kaart door gesprekken te voeren met diverse stakeholders op alle niveaus binnen de organisatie. Op basis daarvan stel je analyses en scenario’s op.
Vervolgens worden mogelijke oplossingsrichtingen onderzocht en getoetst op hun inpasbaarheid binnen het bestaande IT-landschap. Daarbij wordt beoordeeld in hoeverre deze oplossingen voldoen aan de kaders opgesteld door en eisen rondom informatiehuishouding, architectuur, privacy en informatiebeveiliging. De IV-strategie fungeert hierbij als richtinggevend kader: een uiteenzetting van relevante onderwerpen, vraagstukken en strategische doelen met betrekking tot de visie en strategie op informatievoorziening.
Naast actuele vraagstukken richt je je op de doorontwikkeling van de informatievoorziening om deze naar een hoger niveau te tillen. Je voert hiervoor gesprekken met teammanagers, proceseigenaren en medewerkers van expertises als informatiebeveiliging, informatiebeheer, architectuur, procesadvies en privacy. Vanuit een stevige expertise op het gebied van informatiemanagement benader je vraagstukken in samenwerking met de strategisch informatiemanager integraal. Ook breng je de veranderopgaven van het domein voor de komende periode in kaart door in samenspraak met de vakteams een domeininformatieplan op te stellen.
Jouw onderliggende taak is om de collega informatiemanagers met jouw senioriteit, ervaring, kennis en kunde te coachen en bij te staan daar waar nodig. In deze rol ondersteun je de coördinator in het verder brengen en doorontwikkelen van informatiemanagement.
Tijdens deze opdracht ben je onder andere verantwoordelijk voor:
Het uitdragen van het nut en noodzaak van Informatiemanagement.
Vereisten / knockoutcriteria
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van informatiemanagement en/of adviseur informatievoorziening;
2. Aantoonbare 3 werkervaring als informatiemanager bij een (semi)overheidsorganisatie;
3. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met strategische advisering op het gebied van informatiemanagement;
4. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau.
Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Aantoonbare 2 jaar werkervaring als informatiemanager bij een gemeente, provincie of vergelijkbare overheidsinstantie (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met procesmanagement op het gebied van ICT en Informatiemanagement bij een gemeente (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke advisering op het gebied van informatie management (20) punten);
8. Je geeft in een korte motivatie aan waarom deze opdracht je aanspreekt en jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (20 punten).
Competenties
Coaching en/of mentor: Je inspireert collega’s door actief op te treden als mentor en begeleider. Vanuit je ervaring, kennis en kunde draag je bij aan hun ontwikkeling, waarbij je niet alleen inhoudelijke expertise deelt, maar ook stimuleert tot reflectie en groei. Je bent zichtbaar en benaderbaar, en weet anderen te motiveren door jouw voorbeeldrol en betrokkenheid.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling).
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do - Vrij.
We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit is voornamelijk op locatie (Stadhuis Purmerend) en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.
Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 5 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 29 oktober 2025 einde dag bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 20 oktober, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 22 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt maandag 27 oktober 2025 , 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.
Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.
