Privacy officer

Provincie Utrecht

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Opdracht
Ben jij een praktisch ingestelde privacy officer die doelmatigheid hoog in het vaandel heeft staan? Begrijp jij de complexiteit in het afwegen van belangen? Dan kan de provincie Utrecht jou goed gebruiken. Wij zoeken namelijk een privacy officer die zich bewust is van de bestuurlijke en politieke gevoeligheid bij overheidsoptreden.

Je gaat aan de slag binnen het team Juridische Zaken (JZ). Samen met jouw collega privacy officer adviseer je collega’s uit de hele organisatie over vragen die betrekking hebben op jouw vakgebied. Je doet voorstellen om privacy risico’s te beperken en voert de regie wanneer er een datalek wordt gemeld. Je staat aan de lat voor het actueel houden van het provinciale verwerkingenregister. Je werkt mee aan het opstellen van protocollen en reglementen in het kader van de privacywetgeving en toetst verwerkingsovereenkomsten en convenanten conform deze wetgeving zijn opgesteld. In dit kader neem je deel aan verschillende overlegstructuren.

Als privacy officer ben je in staat om zelfstandig een oordeel te vormen, maar houd je ruggespraak met de andere adviseurs waar je mee samenwerkt. Voor jou zijn naast de andere privacy officer, vooral de Functionaris Gegevensbescherming (FG), de Chief Information Security Officer (CISO) en de Information Security Officers (ISO’s) belangrijke collega’s om samen mee op te trekken. Je ambtelijk opdrachtgever is de Strategisch Inhoudelijk Manager Informatieveiligheid (SIM IV), die integraal aan de lat staat voor alle vraagstukken met betrekking tot Informatieveiligheid en privacy. Samen met deze kerngroep geef je vorm aan het privacybeleid binnen de provincie.

Wie zoeken wij
Je bent samenwerkingsgericht en hebt oog voor de mens en het proces. Je weet het overzicht te behouden en stelt prioriteiten. Je bezit een stevige persoonlijkheid en overtuigingskracht. Voor deze functie zoeken wij een gedreven adviseur met academisch denkniveau. Je hebt minimaal drie jaar ervaring met (juridische) advisering op het gevraagde gebied. Je bent politiek-bestuurlijk sensitief en een stevige adviseur voor collega’s en bestuurders. Kernkwaliteiten die jou omschrijven zijn integer, verbindend, analytisch en zorgvuldig. Wat jou betreft zijn complexe vraagstukken er om opgelost te worden. Je denkt in mogelijkheden in plaats van problemen waarbij je over de grenzen van je eigen vak heen kijkt en zo nodig ook de regie neemt

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als privacy officer binnen een overheidsorganisatie (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan);
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met privacy recht (AVG, Wpg en overige relevante wetgeving) (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan).

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als privacy officer binnen een overheidsorganisatie (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan) (50 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met privacy recht (AVG, Wpg en overige relevante wetgeving) (30 punten);
7. Aantoonbare certificaten CIPP/E, CIPM en/of CIPT van de IAP(benoem duidelijk in het cv of deze zijn behaald) (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

A Persoonlijke eigenschappen
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal
- Nauwgezet werken
- Proactieve houding
- Samenwerkingsgericht
- Resultaatgericht
- Stressbestendig

B Vaardigheden
- Communicatieve vaardigheden
- Coaching
- Plannen en organiseren

Kennis
Kennis en ervaring op het gebied van:
- (Juridisch) advies;
- Privacywetgeving, protocollen en richtlijnen;
- Privacy processen.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde “selectiecriteria te beoordelen in Stap 2”. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria.

- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functie is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 10 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 23 december 2025 De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 24 december 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 6 januari 2026, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
06 Jan 2026
Aanvang
Z.s.m.
Inhuurtype
detachering
Opleiding
HBO+
Juridisch
Projectmanagement
Advisering/Consultancy
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Een man met een pet en een donkere trui zit met een telefoon in zijn hand, glimlachend in een lichte kamer, en een vrouw met pet en donkere trui praat uiterst expressief aan een laptop aan een tafel in een donkere kamer.
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo