Plaatsvervangend Sectormanager en Kwartiermaker Ruimtelijke Regie & Innovatie

Gemeente Alphen aan den Rijn

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Alphen aan den Rijn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Alphen aan den Rijn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak, BV, maatschap of Opting-In constructie is).”

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.
 In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. 

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Opdracht
De gemeente Alphen aan den Rijn is volop in ontwikkeling en groeit. De opgaven die daar bij horen (groene verstedelijking, energietransitie, economische vernieuwing en de transitie van het landelijk gebied) vragen om stevig ambtelijk leiderschap en regie om deze opgaven daadkrachtig en in samenhang met elkaar en onze partners op te pakken. Mede in dat licht is afgelopen jaar een reorganisatie doorgevoerd en is het fysiek domein ingedeeld in 4 sectoren onder aansturing van een directeur, elke sector wordt aangestuurd door een sectormanager.

Vanwege de tijdelijke uitval van één van onze sectormanagers zijn we (per direct) op zoek naar een plaatsvervangend sectormanager Ruimtelijk en economische ontwikkeling (REO) en kwartiermaker clusterteam regie & innovatie. De sector REO bestaat uit circa 80 FTE verdeeld over 4 teams (allen geleid door een teammanager), en een cluster (10 FTE) dat direct onder aansturing van de sectormanager valt:
- Cluster Regie & Innovatie;
- Team Mobiliteit & Wonen;
- Team Economie;
- Team Groen, Water, Bodem;
- Programmateam Energietransitie;

De werkzaamheden bestaan uit drie onderdelen:
- Plaatsvervangend sectormanager REO: voor deze sector ben jij de schakel tussen directie, bestuur, je mede-sectormanagers en de teammanagers. Je begeleidt de (onlangs gestarte) teammanagers in de doorontwikkeling van hun rol, geeft sturing aan de processen die nodig zijn om deze sector optimaal te laten functioneren en zorgt voor een effectief functionerend MT REO waar strategische en operationele zaken 2-wekelijks samenkomen.
- Kwartiermaker voor het cluster Regie & Innovatie. Je focust je op de doorontwikkeling van dit (nieuwe) cluster (en de mensen daarbinnen). Je creëert met dit cluster de randvoorwaarden voor een goed functionerende strategische unit die team- en sectoroverstijgend werkt, in lijn met de recentelijk vastgestelde Ruimtelijk Economische Koers van de gemeente. Een cluster waarin enerzijds gewerkt wordt aan de inhoudelijke totstandkoming van de ruimtelijke kaders/instrumenten, waaronder het ruimtelijk ontwikkelperspectief en de diverse thematische en gebiedsgerichte programma’s onder de omgevingswet. En anderzijds het ruimtelijk programmeren en prioriteren van onze projecten verbreed en doorontwikkeld dient te worden.
- Plaatsvervangend ambtelijk opdrachtgever voor een aantal grotere programma’s. We denken (afhankelijk van ervaring en achtergrond van de externe kandidaat) in eerste instantie aan het (concernbrede) warmteprogramma en ons warmtebedrijf i.o (wat in de opstartfase gekoppeld is aan de gebiedsontwikkeling van het Havenfront en de Zeeheldenbuurt).

Vereisten / knock-outcriteria 

1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring kwartiermaker binnen het ruimtelijke domein binnen een 80.000+ gemeente;
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als sectormanager/teamleider binnen het Ruimtelijk Economisch Domein;
5. Minimaal een aantoonbaar afgeronde wo bachelor opleiding;
6. Beschikbaar om te starten in januari 2026 voor gemiddeld 32 tot 36 uur;


Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
7. Aantoonbare werkervaring bij tenminste 3 gemeentes als manager waarbij teamvorming en de inrichting van organisatieonderdelen (inrichten en bouwen en collega’s daarin meenemen) een onderdeel zijn, motiveer dit duidelijk in het cv (30 punten);
8. Aantoonbare werkervaring als opdrachtgever voor complexere opdrachten binnen het fysiek domein, daarover een korte beschrijving van jouw aanpak en punten waarin je bent gegroeid als opdrachtgever (25 punten);
9. Aantoonbare ervaring als kwartiermaker op inhoudelijke ruimtelijk economische kaders alsook het programmeren en prioriteren van projecten op domeinniveau (25 punten);
10. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet. 

Competenties

  • Warm-zakelijke instelling;
  • Analytisch sterk;
  • Daadkrachtig en resultaatgericht;
  • Verbindend en samenwerkingsgericht;
  • Open, duidelijke en toegankelijke communicatiestijl;
  • Politiek sensitief;
  • Oog voor sociaal en maatschappelijke belangen;


Benodigd aantal professionals
1. 

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling

Stap 2: Selectie 5 CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 13 januari 2026, 10:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht.
  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 23 december 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 24 december 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 5 januari 2026, 09:00 uur uur. Tot die tijd kun je reageren.

Sluiting inschrijving
05 Jan 2026
Aanvang
z.s.m.
Inhuurtype
detachering
Opleiding
WO
Bestuurlijk
Ruimtelijke ordening/Milieu
Advisering/Consultancy
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Een man met een pet en een donkere trui zit met een telefoon in zijn hand, glimlachend in een lichte kamer, en een vrouw met pet en donkere trui praat uiterst expressief aan een laptop aan een tafel in een donkere kamer.
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo