Projectleider Aanpak Schoolaanwezigheid en VO-Team

Gemeente Nijmegen

Opdracht omschrijving

Organisatie
Werken voor een stad met ambitie. Dit is Nijmegen: de oudste stad van Nederland. Een levendige universiteitsstad met een rijke historie. Een aantrekkelijke winkelstad met een breed cultureel aanbod, Bourgondisch en gastvrij. Een stad die grenst aan mooie en uitgestrekte natuurgebieden, voor wie juist de rust zoekt. Een prachtige stad om in te wonen ... en te werken.

Opdracht
We willen dat kinderen en jongeren in het Rijk van Nijmegen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Een sterke samenwerking tussen onderwijs en de gemeente draagt hieraan bij. We zien kansen om de samenwerking tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp in de regio Rijk van Nijmegen te versterken. Onder andere door aandacht te hebben voor schoolaanwezigheid en de context rond leerlingen te versterken, verwachten we dat minder verwijzingen naar (specialistische) jeugdhulp en het speciaal onderwijs nodig zijn. Ook is het van belang dat organisaties en professionals weten wat ze van elkaar kunnen verwachten zodat er, daar waar een leerling wat extra’s nodig heeft, samenwerking tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp bestaat. Hierbij houden we rekening met de druk die er op budgetten ligt en de ingewikkeldheid rond het zogenaamde ‘grijze gebied’ tussen onderwijs en jeugd. 
In de regio Rijk van Nijmegen en binnen het onderwijs vinden op verschillende plekken mooie ontwikkelingen plaats om jongeren de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen. Zo is de afgelopen jaren gewerkt aan een aanpak om beter grip te krijgen op ziekteverzuim. Momenteel wordt deze aanpak doorontwikkeld naar een brede aanpak schoolaanwezigheid. Daarnaast is de opdracht van het jongerenwerk herijkt. Deze herijkte opdracht moet bijdragen aan het bouwen van een sterke sociale en pedagogische basis. Ook heeft het jongerenwerk als doel om te normaliseren en daarmee bij te dragen aan de taakstelling voor ambulante jeugdhulp van de gemeente Nijmegen. De gemeente werkt aan innovatie van de gecertificeerde instellingen en werkt Buurtteams Jeugd en Gezin aan het versterken van de samenwerking met het onderwijs en het bieden van basishulp aan gezinnen.

Voor deze opdracht ligt de focus op twee projecten. 
1. Aanpak schoolaanwezigheid
We werken aan de doorontwikkeling van de aanpak schoolaanwezigheid. Afgelopen jaren is gewerkt aan een uniforme aanpak ziekteverzuim, waarbij school, de leerplichtambtenaar en de jeugdarts nauw samenwerken om het ziekteverzuim terug te dringen. Deze aanpak verbreden we vanuit de brede blik schoolaanwezigheid. Er is gewerkt aan een plan van aanpak om de focus te verleggen van afwezigheid naar schoolaanwezigheid. We staan nu op het punt dat scholen actief aan de slag gaan met de acties in het plan. 

2. VO-team 
Om de samenwerking tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp te verstevigen, zijn we op vier scholen gestart met een VO-team. De samenstelling van dit team kan per school verschillen, maar bestaat in elk geval uit:
• een schoolmaatschappelijk werker 
• een gezinswerker van de buurtteams
• een jongerenwerker (2.0)
Deze professionals krijgen voldoende tijd om met elkaar een werkwijze te ontwikkelen en zo echt te werken aan innovatie. We werken vanuit een lerende aanpak: we onderzoeken vooraf wat werkt, evalueren onze werkwijze en stellen werkende weg bij. We doen onderzoek naar de opbrengsten, zowel kwalitatief als kwantitatief. Het uiteindelijke doel is om de aanpak uit te rollen over alle scholen in de gemeente Nijmegen. Een stip op de horizon is om een werkwijze te ontwikkelen die in heel Rijk van Nijmegen is toe te passen. 

De projectleider is verantwoordelijk voor deze twee projecten. We beleggen deze bij één persoon vanwege het netwerk waarin samen wordt gewerkt en de samenhang tussen de projecten. 

De opdracht van de projectleider
De opdracht voor schoolaanwezigheid: 
Afgelopen jaar is veel geïnvesteerd in het plan van aanpak en wat nodig is om te werken vanuit schoolaanwezigheid. De betrokken partijen zijn goed meegenomen en besluitvorming om het plan uit te gaan voeren heeft plaatsgevonden. De projectleider draagt zorg dat alle scholen gefaseerd goed kunnen starten met de werkwijze in het plan. 
Deze werkwijze komt neer op het volgende:
1. Elke school analyseert hun eigen schoolaanwezigheid. 
2. Op basis van de opgedane inzichten stelt elke school een hulpvraag op en een plan van aanpak. 
3. Elke school gaat aan de slag met het uitvoeren van het plan van aanpak. 
4. De uitvoering en effecten van het schoolaanwezigheidsbeleid worden gemonitord en bijgesteld waar nodig. Regionaal komen er kennisbijeenkomsten om te leren van én met elkaar. 

De projectleider schoolaanwezigheid: 
• Faciliteert dat scholen gefaseerd met de voorgestelde werkwijze starten. 
• Bewaakt de voortgang van de plannen, haalt signalen en knelpunten op en doet verbetervoorstellen waar nodig. 
• Organiseert overleg met de kerngroep en de stuurgroep schoolaanwezigheid. Hier worden opgehaalde signalen en voortgang besproken. 
• Faciliteert het leren van en met elkaar. De projectleider haalt werkzame elementen op en zorgt dat deze breed gedeeld worden. Ook maakt hij gebruik van de landelijke informatie over dit onderwerp, bijvoorbeeld bij Ingrado. 

De opdracht voor het vo-team: 
Afgelopen periode heeft de projectleider samen met de projectgroep de voorbereidingen gedaan om te kunnen starten met het VO-team op de vier scholen. Sinds maart 2025 is een gezinswerker van het Buurtteam Jeugd en Gezin gestart op deze scholen. Het is nu aan de projectleider om de aanpak door te ontwikkelen en deze uit te breiden naar meer scholen in de stad Nijmegen. Ook is de afspraak dat de regiogemeenten Rijk van Nijmegen geïnformeerd worden om de ontwikkelingen te volgen en mogelijk op een later moment aansluiten. Hier heb je als projectleider ook een belangrijke aandeel in.

De coördinator werkt samen met een projectgroep die bestaat uit experts vanuit het onderwijs, buurtteams Jeugd en Gezin, Bindkracht10 en beleidsadviseur van gemeente Nijmegen. Je legt verantwoording af aan een stuurgroep die bestaat uit een onderwijsbestuurder, de bestuurder van Buurtteams Jeugd en Gezin, de bestuurder van Bindkracht10 en de bureaumanager van Team Jeugd en Onderwijs van de gemeente Nijmegen. 

De projectleider vo-team:
• Coördineert het VO-team op de 4 scholen. Dat wil zeggen: je stemt af over de uren-inzet van de (team)leden, faciliteert en organiseert dat betrokken partijen heldere afspraken maken over de zorgstructuur op de scholen. 
• Bewaakt en evalueert de voortgang van het project. De voortgang wordt beoordeeld op basis van vooraf vastgestelde doelstellingen, zoals vermindering van doorverwijzingen naar specialistische jeugdhulp en het speciaal onderwijs. Deze zijn in het plan van aanpak en het monitoringsplan vastgelegd.
• Geeft leiding aan de projectgroep VO-team, die bestaat uit de beleidsadviseur van de gemeente Nijmegen, het samenwerkingsverband VO en een teamleider van de Buurtteams Jeugd en Gezin. Dat wil zeggen: Maakt de agenda, houdt actielijsten, zowel van werkgroep als stuurgroep en zorgt voor verantwoording richting de stuurgroep. 
• Bewaakt de financiën. 
• Zorgt, in samenwerking met de werkgroep, voor draagvlak voor het plan.
• Haalt werkzame elementen op in de werkwijze en beschrijft deze, o.a. op het gebied van casusregie. 
• Werkt samen met de projectgroep aan de doorontwikkeling van het vo-team bij de vier scholen
• Werkt samen met de projectgroep aan de uitbreiding van het aantal scholen in Nijmegen en betrekt regiogemeenten hierbij. 

De verwachting is dat de projectleider voor beide projecten 12 tot 20 uur per week flexibel inzetbaar is. De opdracht maakt onderdeel uit van het 4-jarig programma Jongeren naar School of Werk (programma voortijdig schoolverlaten). De looptijd van de opdracht is van 1 januari tot en met 31 december 2026. Per jaar wordt afhankelijk van de voortgang opnieuw vastgesteld of de opdracht (deels) verlengd wordt tot uiterlijk 31 december 2029. Aan de in deze offerte genoemde aantallen uren, kunt u geen rechten ontlenen. Dit dient slechts ter indicatie.
Het maximumtarief voor deze opdracht is €100,- per uur excl. BTW en inclusief reiskosten en overige kosten. 

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbaar door opleiding en/ of werkervaring acterend op hbo/ wo- niveau;
2. Aantoonbaar minimaal 3 jaar recente en relevante ervaring in een soortgelijke rol in het werkveld onderwijs gemeenten;
3. Aantoonbaar kennis van en ervaring met jeugdhulp/zorg, welzijn en het onderwijs;
4. Aantoonbaar kennis van de laatste ontwikkelingen over de samenwerking tussen jeugdhulp/zorg en passend onderwijs;
5. Het maximale tarief is € 100,-;
6. In je cv vermeld je je contactgegevens zodat we je rechtstreeks kunnen benaderen.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
7. Afgeronde bachelor in een relevante richting (30 punten);
8. Aantoonbaar recente en relevante ervaring in een soortgelijke rol in het werkveld onderwijs gemeenten (20 punten);
a. > 3 jaar (0 punten);
b. > 4 jaar (10 punten);
c. > 5 jaar (20 punten);
9. Aantoonbaar ervaring met een regionale samenwerking (20 punten);
10. Geef maximaal 2 voorbeelden van je kennis van en ervaring met de laatste ontwikkelingen op het gebied van samenwerking tussen jeugdhulp/zorg en passend onderwijs. Elk overtuigend voorbeeld scoort 15 punten (30 punten);
a. Geen voorbeelden (0 punten);
b. 1 voorbeeld (15 punten);
c. 2 voorbeelden (30 punten).

Competenties
Je bent een snelle denker, overziet het geheel en legt makkelijk verbanden. Hiermee geef je inzicht en zet zaken in gang door het te organiseren of in proces te zetten en beschikt daarmee over executiekracht. Van nature zie jij oplossingsmogelijkheden. Je behoudt overzicht en legt verbindingen waar nodig. 

Je handelt vanuit natuurlijk gezag en weet draagvlak te creëren, maar ook partners aan te spreken op hun taken wanneer nodig. Je bent een verbindende persoonlijkheid. Je hebt gevoel voor verhoudingen en bent organisatiesensitief. Je creëert bewustwording en urgentie daar waar zaken nog onvoldoende zijn geborgd en geeft richting daar waar nodig. Je belegt taken en verantwoordelijkheden daar waar zij horen.

Je spreekt de taal van de verschillende werelden en weet die aan elkaar te verbinden. 

Daarnaast:
• ben je een denkende doener, die inzichten kan vertalen in realistisch handelen;
• ben je proactief;
• ben je in staat op basis van je senioriteit zonder hiërarchische bevoegdheden processen tot resultaat te brengen;
• ben je stressbestendig en schaak je waar nodig op meerdere borden tegelijk;
• ben je communicatief sterk en heb je een verbindende persoonlijkheid. 
• brengt samenwerken jou verder en dat zit in je natuur; 
• heb je lef, ben je flexibel en doe je wat nodig is.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Alle cv's cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De Alle cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal max € 100,00. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. 

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting).

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma di wo do vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 21 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 9 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M. 
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen in overleg
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 22 december 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 23 december 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 2 januari 2026, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
02 Jan 2026
Aanvang
Z.s.m.
Inhuurtype
zzp
Opleiding
HBO
Onderwijs
Sociaal domein
Welzijn/Zorg/Jeugd
Projectmanagement
Advisering/Consultancy
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Een man met een pet en een donkere trui zit met een telefoon in zijn hand, glimlachend in een lichte kamer, en een vrouw met pet en donkere trui praat uiterst expressief aan een laptop aan een tafel in een donkere kamer.
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo