Medewerker Verbijzonderde Interne Controle

Gemeente Zeist

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zeist mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Zeist. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!

In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.

Team
Het team Control bestaat uit (strategisch) controllers, waarbij de coördinatie van de VIC is belegd bij één van hen. Aansturing van het team is belegd bij de manager Control, tevens concerncontroller.

Opdracht
De gemeente Zeist wil uitvoering geven aan de verbijzonderde interne controle (VIC) die gebaseerd is op een nagenoeg volledig geïmplementeerd ‘Three Lines Model’ waarbij interne controlewerkzaamheden worden uitgevoerd in de 1e en 2e lijn, zodat de VIC hiervan als 3e lijn gebruik kan maken bij het vormen van een onafhankelijk oordeel. Voor een deel van de processen is de 2e lijn nog niet op orde. Vanwege het vertrek van de medewerker die belast is met de uitvoering van de VIC-werkzaamheden ontstaat er een knelpunt. De opdracht bestaat uit onder andere uit het afronden van de Q4 2025 controles, de controles voor het jaarwerk, de SISA verantwoording over 2025 en de start van de controlewerkzaamheden over Q1 2026. Daarnaast maken twee IT audits op twee nieuwe systemen (CLO en burgerzaken) onderdeel uit van deze opdracht. Alle werkzaamheden maken onderdeel uit van verplichte rechtmatigheidsverantwoording door het college.

Naast de beschreven werkzaamheden zorgt de in te huren medewerker voor instructie en begeleiding/nazorg van medewerkers in de 1e en 2e lijn m.b.t. werkzaamheden, kwaliteit en vastlegging die van belang is voor de interne controle. Op deze wijze ontstaat, op termijn, de noodzakelijke verschuiving van werkzaamheden van de 3e lijn naar de 1e en 2e lijn. Eén van de strategisch controllers is het aanspreekpunt voor de uitvoering van de opdracht.

We hebben de processen die beoordeeld moeten worden goed in beeld. Van ieder proces zijn de volgende zaken beschikbaar:

  • procesbeschrijvingen (op hoofdlijnen);
  • risico inventarisaties met beheersmaatregelen;
  • checklists;
  • controlememoranda van dit en voorgaande jaren.

We werken vanuit een door het college vastgesteld Intern Controleplan.

Taken:

  • Toetsen opzet- en bestaan processen, waaronder actualisatie risico’s en beheersmaatregelen;
  • Werking toetsen door systeem- en gegevensgerichte controles;
  • Verantwoorden bevindingen via het opstellen van controlememoranda;
  • Actieve signalering en bespreekbaar maken kansen/mogelijkheden/noodzaak voor verbetering van de interne beheersing;
  • Instructie en begeleiding/nazorg van medewerkers in de 1e en 2e lijn m.b.t. werkzaamheden, kwaliteit en vastlegging die van belang is voor de interne controle (in afstemming met de coördinator VIC).
  • Uitvoeren van de spendanalyse.
  • Toetsen en beoordelen SISA verantwoordingen.
  • Toetsen en beoordelen specifieke deelverklaringen.
  • Vragen beantwoorden van de organisatie en de accountant.
  • Uitvoering geven aan twee IT audits van nieuw in gebruik genomen systemen.

Dit ben je:

  • Je hebt een opleiding op HBO/WO-niveau;
  • Je beschikt naast een vakgerichte opleiding op het gebied van accountancy ook over een post HBO opleiding IT Auditor;
  • Minimaal 4 jaar ervaring in een vergelijkbare functie/rol;
  • Je bent een zelfstandige en doortastende verbinder;
  • Je beschikt over een sterk analytisch vermogen en bent accuraat;
  • Je bent communicatief sterk.

De opdracht is voor 24 uur per week en start vanaf januari 2026 en geldt voor 4 maanden. Daarbij bestaat de mogelijkheid dat de opdracht drie keer verlengd kan worden met maximaal 2 maanden per verlenging. De opdracht wordt deels op ons gemeentehuis uitgevoerd en kan deels thuis worden uitgevoerd.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als medewerker VIC bij een gemeentelijke organisatie;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met SISA verantwoordingen en deelverklaringen;
4. Aantoonbare werkervaring met IT audits;
5. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van accountancy of IT;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Een afgeronde opleiding IT auditor; (15 punten)
7. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als medewerker VIC bij een gemeente (35 punten);
8. Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in de richting van Accountancy (10 punten);
9. Kandidaat is beschikbaar per januari 2026 (15 punten);
10. Uurtarief maximaal € 90 exclusief BTW, inclusief reiskosten woon- werkverkeer en fee Flextender (25 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Analytisch;
- Samenwerken;
- Accuraat;
- Resultaatgericht;
- Plannen en organiseren;
- Communicatief.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling.

Stap 2: Selectie 5 CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). Alleen geschikte kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties).

. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1. 

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

ja, minimaal 50% aanwezigheid op kantoor in Zeist (in afstemming met de coördinator VIC)

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026, 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 2 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij Flextender.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 23 december 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 24 december 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 29 december 2025, 09:00 uur . Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
29 Dec 2025
Aanvang
Thu Jan 15 2026 00:00:00 GMT+0100 (Central European Standard Time)
Inhuurtype
detachering
Opleiding
HBO+
Automatisering/ICT
Financieel/Economisch
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Een man met een pet en een donkere trui zit met een telefoon in zijn hand, glimlachend in een lichte kamer, en een vrouw met pet en donkere trui praat uiterst expressief aan een laptop aan een tafel in een donkere kamer.
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo