Integraal Schuldhulpverlener aandachtsgebied kindgedupeerden toeslagenaffaire

Gemeente Deventer

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Deventer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Deventer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie
Groots denken, gewoon doen
Deventer, de stad en onze dorpen zitten in ons hart. De plek waar mensen wonen, werken, ondernemen en ontspannen. Waar we samenwerken voor én met Deventenaren aan een historische gemeente met grootse toekomstplannen. We zorgen ervoor dat iedereen zich thuis voelt en kan groeien. Waar iedereen ertoe doet. De plek waar we trots op zijn. Werken bij de gemeente Deventer betekent meer dan alleen plannen maken. We gaan de deur uit, de stad en dorpen in, staan open, onderzoeken, proberen en maken dingen mogelijk. We denken groots en doen gewoon. Met opgestroopte mouwen aan de slag. We experimenteren, leren en doen wat nodig is om Deventer vooruit te helpen. Samen zetten we hoofd, hart en handen in voor onze prachtige gemeente. Betrokken, Verantwoordelijk en Daadkrachtig. Dat zijn wij. Dat ben jij.

Opdracht
Als integraal schuldhulpverlener ondersteun je inwoners van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe bij financiële problemen en werk je samen met hen aan duurzame oplossingen. Je houdt overzicht, begeleidt trajecten en biedt duidelijkheid in complexe situaties.

Jouw werk
Als integraal schuldhulpverlener ondersteun je inwoners met financiële zorgen of problematische schulden. Je voert intakes, brengt de situatie in kaart en maakt samen met de klant een concreet plan van aanpak. Daarbij werk je volgens de principes van stress-sensitieve dienstverlening. Je onderzoekt oorzaken van schulden, geeft advies over financiële mogelijkheden en begeleidt inwoners tijdens msnp- of WSNP-trajecten. Ook handel je crisissituaties af en schakel je wanneer nodig met gespecialiseerde instanties. Met jouw inzet help je inwoners weer ruimte en perspectief te vinden.

De kinderen van gedupeerden van de toeslagenaffaire zijn een aparte doelgroep voor schuldregelingen. Je richt je in eerste instantie op hen. Dit vraagt affiniteit met de problematiek van deze mensen. Je werkt nauw samen met de consulenten die de brede ondersteuning uitvoeren.

Over jou
Je hebt een scherp oog voor wat er achter financiële problemen schuilgaat en weet dat te combineren met een duidelijke, zakelijke aanpak. Je communiceert helder, neemt initiatief en houdt overzicht — ook wanneer het druk is. Collega’s omschrijven je als een prettig mens om mee samen te werken, met humor en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je werkt zelfstandig binnen je caseload, maar zoekt actief de samenwerking wanneer dat nodig is.

Team Meldpunt Toeslagen en Team Uitvoering Schuldhulpverlening & Budgetbeheer
Het Meldpunt Toeslagen bestaat uit 4 medewerkers. Zij voeren de vrede ondersteuning uit. Je werkt samen voor het schuldregelen met collega schuldhulpverleners uit Team Uitvoering Schuldhulpverlening & Budgetbeheer. Dit zijn ongeveer 40 collega’s.

De sfeer is betrokken en professioneel, met een grote bereidheid tot samenwerken. Wat ons typeert? Onze mensgerichte benadering, vakinhoudelijke groei en nauwe samenwerking met beleid en andere uitvoerende teams. We zijn volop in ontwikkeling: op dit moment professionaliseren we onze werkprocessen en besteden we extra aandacht aan stress-sensitieve gespreksvoering.

We werken flexibel
We kiezen op basis van ons werk wat een handige werkplek is. Soms is dat kantoor, een andere keer thuis, maar ook op locatie in de wijk, bij bewoners, organisaties of partners. We behouden het goede van thuiswerken en brengen dit in balans met werken op kantoor of een andere locatie. Dit noemen we toekomstgericht werken: we willen met plezier, veilig, in balans en effectief werken.

Daarom kiezen voor Deventer
Deventer, de stad en onze dorpen zitten in ons hart. De plek waar mensen wonen, werken, ondernemen en ontspannen. Waar we samenwerken voor én met Deventenaren aan een historische gemeente met grootse toekomstplannen. We zorgen ervoor dat iedereen zich thuis voelt en kan groeien. Waar iedereen ertoe doet. De plek waar we trots op zijn. Werken bij de gemeente Deventer betekent meer dan alleen plannen maken. We gaan de deur uit, de stad en dorpen in, staan open, onderzoeken, proberen en maken dingen mogelijk. We denken groots en doen gewoon. Met opgestroopte mouwen aan de slag. We experimenteren, leren en doen wat nodig is om Deventer vooruit te helpen. Samen zetten we hoofd, hart en handen in voor onze prachtige gemeente. Betrokken, Verantwoordelijk en Daadkrachtig. Dat zijn wij. Dat ben jij.

Jouw ervaring

Je beschikt over:

  • Een relevante hbo-opleiding (bijv. SJD of Social Work);
  • Minimaal 3 jaar ervaring als schuldhulpverlener, gericht op het zelfstandig behandelen van dossiers;
  • Kennis van de NVVK-gedragscode, relevante wetgeving, het socialezekerheidsstelsel en ervaring met Allegro;
  • Ervaring met intake, begeleiding, msnp-/WSNP-trajecten en het toepassen van wettelijke instrumenten zoals moratorium of dwangakkoord;
  • Affiniteit met gedupeerden van de toeslagenaffaire.

Vereisten/knock-out criteria
1. Er mag slechts één partij verantwoordelijk zijn voor de levering van de professional, zonder tussenkomst van derden of onderaannemers. De gehele uitvoering moet in eigen beheer plaatsvinden. Een ZZP’er via tussenkomst, waar een bureau een vergoeding voor ontvangt, wordt gezien als rechtstreeks.
2. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
3. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van SJD of social work;
4. Aantoonbare kennis van de NVVK gedragscode;
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener;

Gunningscriteria
6. Aantoonbare werkervaring met Allegro; (20 punten)
7. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met Kinderopvangtoeslagaffaire, benoem dit duidelijk in het CV; (25 punten)
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener binnen een gemeente in de afgelopen 5 jaar; (35 punten)
9. Aantoonbare werkervaring met MSNP-/WSNP trajecten; (20 punten)

Competenties

  • Coachend
  • Communicatief
  • Plannen & organiseren
  • Professioneel
  • Cultuur sensitief
  • Analytisch
  • Stress bestendig
  • Stress sensitief

Overige informatie
Gemeente Deventer heeft er voor gekozen om Flextender als broker in te zetten. Na gunning verzorgt Flextender derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met Flextender. U zal in casu factureren aan Flextender middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Ja (mits uitzondering)
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Er mag slechts één partij verantwoordelijk zijn voor de levering van de professional, zonder tussenkomst van derden of onderaannemers. De gehele uitvoering moet in eigen beheer plaatsvinden.
  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
  • De overeenkomsten, gedragscode, geheimhoudingsverklaring en brochure SROI is beschikbaar bij het aanbieden van de kandidaat in het bestand inkoopvoorwaarden.
  • Gemeente Deventer hanteert een SROI vereiste voor opdrachtnemer bij een bereikte opdrachtwaarde van € 300.000,- of hoger berekend over twee contractjaren. Zie toelichting in brochure SROI.

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
CV en door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026, 10:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 30 december 2025, 09.00 uur uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 31 december 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 5 janauri 2026, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
05 Jan 2026
Aanvang
Mon Jan 19 2026 00:00:00 GMT+0100 (Central European Standard Time)
Inhuurtype
detachering
Opleiding
HBO
Burger-/Publiekszaken
Sociaal domein
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Een man met een pet en een donkere trui zit met een telefoon in zijn hand, glimlachend in een lichte kamer, en een vrouw met pet en donkere trui praat uiterst expressief aan een laptop aan een tafel in een donkere kamer.
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo