Senior Inkoopadviseur

Gemeente Haaksbergen

Opdracht omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Haaksbergen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Haaksbergen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). gemeente Haaksbergen merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is). 

Wie zijn wij?
Bij de gemeente Haaksbergen werken ongeveer 180 medewerkers. Samen met inwoners, verenigingen, maatschappelijke organisaties en ondernemers werken we aan een samenleving die past bij onze gemeente. Dat doen we met een Toekomstvisie als vergezicht en aan de hand van een Verbeterprogramma. We hebben de komende jaren drie belangrijke prioriteiten. We willen de organisatie versterken, de financiën op orde krijgen en de relatie met de gemeenschap verbeteren. Dat is hard werken. Elke dag weer. De samenleving vraagt veel van ons. Inwoners willen meer dan ooit meepraten. Dat gesprek willen wij graag aangaan, omdat de beste plannen samen met inwoners tot stand komen. Help jij meebouwen aan onze relatie met onze gemeenschap?

Missie “We maken ons sterk voor een fijn en veilig Haaksbergen, waar inwoners prettig kunnen leven, ondernemers zich kunnen ontwikkelen en bezoekers kunnen genieten. Daarvoor hebben we elkaar nodig, want we geloven in de kracht van samen.”

Visie “In Haaksbergen werken we samen. Voor elkaar en met elkaar. Want noaberschap zit in al onze vezels. We bouwen aan een vitale organisatie die soepel kan inspelen op de steeds veranderen uitdagingen. De gemeenschap kan op ons rekenen. Daar gaan we voor!

Opdracht
In verband met een tijdelijke capaciteitsbehoefte is de gemeente Haaksbergen op zoek naar een senior inkoopadviseur die samen met de gemeentelijke inkoopadviseur/contractbeheerder bouwt aan de positie van inkoop in de organisatie, waardoor inkoop naar een hoger plan wordt getild. Daarnaast gaat de senior inkoopadviseur zowel de inkoopbegeleiding als een aantal inkoopadviesvraagstukken oppakken.

Taken en verantwoordelijkheden:

  1. Positie van inkoop versterken
    Je versterkt de positie van inkoop in de organisatie. Je neemt de mensen in de organisatie mee in de noodzaak en het nut van het betrekken van inkoop bij inkoop- en aanbestedingsvraagstukken. Je werkt aan de inkoopvolwassenheid van de organisatie.
  2. Verstrekken inkoopadviezen
    Je adviseert over zorgvuldige, rechtmatige en doelmatige uitvoering van aanbestedingen, rekening houdend met de doelstellingen van de gemeente en de relevante wet- en regelgeving en interne procedures.
  3. Beantwoorden van inkoopvragen: Je beantwoordt vragen uit de organisatie over procedures, inkooptrajecten, contractmanagement en lopende trajecten;
  4. Begeleiden van aanbestedingen (meervoudig onderhandse, nationaal, Europees)
    Je begeleidt de volledige trajecten, van marktonderzoek, inkoopstrategie tot het opstellen van een gunningsleidraad, nota van inlichtingen, beoordeling, gunning en contractering. Daarin ben je de schakel tussen de marktpartijen en de interne organisatie.
  5. Procesoptimalisatie:
    Je bent alert op verbeteringen in het inkoopproces die de kwaliteit kunnen verhogen en de doorlooptijden kunnen verkorten.
  6. Twents inkoopsamenwerkingsverband
    Er is sprake van intensieve Twentse samenwerking op het gebied van inkoop en contractmanagement. Je levert waar relevant een actieve bijdrage aan deze samenwerking.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Een afgeronde opleiding NEVI 1 of 2;
4. Minimaal 3 jaar aantonbare werkervaring als inkoopadviseur binnen de overheid;
5. Aantoonbare werkervaring met Europese aanbestedingen;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met meervoudig onderhandse aanbestedingen; (25 punten)
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als inkoopadviseur binnen de overheid; (50 punten)
8. Aantoonbare werkervaring als inkoopadviseur binnen een gemeente; (25 punten)

Competenties

  • Coachende vaardigheden: Je kunt de collega inkoper coachen en de organisatie meenemen in ontwikkeling naar inkoopvolwassenheid.
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving: Je bent goed op de hoogte van de Aanbestedingswet 2012, Europese richtlijnen en relevante jurisprudentie.
  • Communicatief sterk: Je kunt helder en overtuigend adviseren en rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk, en weet betrokkenen op de juiste manier te betrekken bij het inkoopproces.
  • Zelfstandigheid en samenwerkingsgerichtheid: Je werkt zelfstandig, neemt initiatief en kunt goed samenwerken met verschillende disciplines op verschillende niveaus (juristen, projectleiders, vakspecialisten).
  • Flexibiliteit: Je bent per direct of op korte termijn inzetbaar voor gemiddeld 32-36 uur per week en bent bereid grotendeels op locatie te werken en in afstemming op afstand.

Benodigd aantal professionals
1.

Overige informatie
Gemeente Haaksbergen heeft er voor gekozen om Flextender als broker in te zetten. Na gunning verzorgt Flextender derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met Flextender. U zal in casu factureren aan Flextender middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M. 
  • BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10 / . Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma - do/vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 29 december 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 30 december 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 6 januari 2026, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
06 Jan 2026
Aanvang
z.s.m.
Inhuurtype
detachering
Opleiding
HBO
Bestuurlijk
Verkoop/Inkoop
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Een man met een pet en een donkere trui zit met een telefoon in zijn hand, glimlachend in een lichte kamer, en een vrouw met pet en donkere trui praat uiterst expressief aan een laptop aan een tafel in een donkere kamer.
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo