Senior Juridisch Adviseur Handhaving

Gemeente Leidschendam-Voorburg

Opdracht omschrijving

Organisatie
Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 750 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Afdeling
Werken voor Veiligheid, Toezicht en Handhaving (hierna: VTH) is iedere dag werken aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. Hier houden de BOA’s toezicht op de openbare ruimte en controleren de bouwtoezichthouders nieuwe en bestaande bouwwerken. We handhaven wetten, maken integraal veiligheidsbeleid en pakken als één team crisisbeheersing op. Alles voor een veilig Leidschendam-Voorburg.

Opdracht
De opdracht wordt uitgevoerd binnen de afdeling Veiligheid, Toezicht en Handhaving (VTH). Hier werken professionals iedere dag aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. De afdeling bestaat uit vier teams; juridische handhaving, openbare orde en veiligheid, bouw- en woningtoezicht en toezicht openbare ruimte (boa’s).

Het team juridische handhaving adviseert (onder andere) over complexe handhavingszaken op meerdere rechtsgebieden, stelt handhavingsbesluiten op (uiteraard inclusief de voorbereidende handelingen zoals het schrijven van vooraanschrijvingen en het behandelen van zienswijzen) en zorgt voor de procesvertegenwoordiging (bezwaar, beroep, hoger beroep). De juridisch adviseurs handhaving in dit team werken nauw samen met (bouw)toezichthouders en vergunningsverleners binnen het domein Vergunningen, Toezicht en Handhaving.

De opdracht wordt verricht binnen het hiervoor beschreven team. De opdracht is resultaatgericht. Het beoogde resultaat is:

  • Zelfstandig afhandelen van in totaal 10 (complexe) handhavingsdossiers van start tot eind. Dat wil zeggen vanaf het moment van ontvangst tot en met (zo nodig) hoger beroep.

Hierbij geldt dat:

  • het zwaartepunt van de opdracht ligt op (complexe) handhavingszaken op grond van de Omgevingswet (bouw/ruimtelijke ordening);
  • hiervoor, onder meer, de volgende taken worden verricht:
    • contact leggen met overtreders dan wel andere belanghebbenden en zo mogelijk komen tot minnelijke oplossingen;
    • advisering over aanpak;
    • opstarten en doorlopen van het handhavingstraject, waaronder het opstellen van (voor)aanschrijvingen, advisering en overleg met toezichthouders, verwerken van zienswijzen en informeel overleg;
    • het voeren van verweer door middel van het opstellen van verweerschriften dan wel procesvertegenwoordiging in bezwaarprocedures en bij verzoeken om voorlopige voorziening.

Tijdens de uitvoering van de opdracht wordt het werk zelfstandig en in eigen tijd ingedeeld, met ruimte om daarnaast ook andere opdrachten uit te voeren. Waar nodig vindt afstemming met de gemeente plaats. De gemeente zorgt voor de informatie en bevoegdheden die nodig zijn om het werk goed uit te voeren. Het werk gebeurt zonder toezicht of leiding, maar de gemeente kan wel aanwijzingen geven over het gewenste resultaat.

Naar verwachting zullen de werkzaamheden in het kader van deze opdracht maximaal 12 maanden duren. Ingeschat wordt dat de opdracht kan worden uitgevoerd tussen de 8 en 12 uur per week.

Vereisten / knock-outcriteria
1. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
2. Een afgeronde WO-bachelor opleiding rechten;
3. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch adviseur handhaving binnen een gemeente;
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als procesvertegenwoordiging (bezwaar, voorlopige voorziening, beroep, hoger beroep) binnen een gemeente;
5. Per 12 januari 2026 beschikbaar voor gemiddeld 8 tot 12 uur per week, benoem dit in het cv.

Gunningscriteria (weging)
6. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch adviseur handhaving binnen een middelgrote gemeente van 30.000 – 100.000 inwoners (35 punten);
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als procesvertegenwoordiging (bezwaar, voorlopige voorziening, beroep, hoger beroep) binnen een gemeente (30 punten);
8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de handhaving van het Omgevingsrecht, duidelijk benoemd in het cv (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met politiekgevoelige dossiers, duidelijk weergeven in het cv (15 punten).

Beoordelingsprocedure
Stap 1: Beoordeling CV’s op knock-outcriteria
Flextender beoordeelt de CV’s op de knock-outcriteria die in de marktplaatsuitvraag worden omgeschreven. Kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. 

 Stap 2: Selectie CV’s
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de knockoutcriteria in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria uit de marktplaatsuitvraag. De (maximaal) tien kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
Leidschendam-Voorburg beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. 

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de marktplaatsuitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar ons oordeel het beste voldoet aan het gevraagde profiel in de marktplaatsuitvraag. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.

Leidschendam-Voorburg behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. 

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: vrij invulbaar, zie bovenstaande tekst onder “opdracht”.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 5 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie
De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 29 december 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op dinsdag 30 december 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot woensdag 31 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Sluiting inschrijving
31 Dec 2025
Aanvang
Z.s.m.
Inhuurtype
zzp
Opleiding
WO
Juridisch
Solliciteer direct
Vragen over opdracht?

Niet gevonden wat je zocht?

Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.

Schrijf je in
Een man met een pet en een donkere trui zit met een telefoon in zijn hand, glimlachend in een lichte kamer, en een vrouw met pet en donkere trui praat uiterst expressief aan een laptop aan een tafel in een donkere kamer.
Carrièbrug logo
Carrièrebrug
Reageert normaal binnen een paar uur.
Carrièrebrug
Goededag!
Waar kunnen we je mee helpen?
Whatsapp Logo
Start Whatsapp Chat
Whatsapp Logo