Gemeente Baarn
Opdracht omschrijving
Uitvoeringsvoorwaarde
“Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Baarn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Baarn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”
Organisatie
Bij de gemeente Baarn zijn ruim 155 medewerkers in dienst. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die hun nek durven uit te steken voor inwoner en organisatie.
Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met deze collega’s die graag voor elkaar klaar staan. Ook zijn er korte lijnen met het gemeentebestuur en het management. Wij werken steeds meer in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collega’s van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen.
De organisatie is flink in beweging. De focus van de gemeente Baarn is gericht op het centraal stellen van de klant en het verder ontwikkelen van de organisatie en de dienstverlening. Regelmatig zijn wij op zoek naar enthousiaste en talentvolle medewerkers die zich herkennen in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.
Opdracht
In Baarn werken we aan uitdagende ruimtelijke opgaven zoals meer en duurzame woningbouw, mobiliteitstransities, klimaatadaptatie en een prettige en veilige leefomgeving. Als Manager Ontwikkeling Ruimte & Omgeving geef jij hier strategisch richting aan, met oog voor zowel kwaliteit als de uitvoerbaarheid. In het team zijn grote en complexe trajecten ondergebracht zoals de implementatie van de Omgevingswet, de herontwikkeling van paleis Soestdijk, de lokale energiestrategie, het veiligheidsbeleiden de gebiedsontwikkeling Baarnse Zoom, waarin verschillende belangen, disciplines en partners samenkomen.
Je geeft leiding aan een divers team van 30 25 vaste medewerkers en circa 10 ingehuurde medewerkers in: planontwikkeling, toezicht en handhaving, openbare orde en veiligheid, vergunningverlening, duurzaamheid en verkeersbeleid. Deze teams zijn goed bezet en werken grotendeels zelfstandig.
Je bent verantwoordelijk voor het vertalen van bestuurlijke wensen naar realistische plannen. Daarin speel je een cruciale rol in het afstemmen van verwachtingen en het bewaken van de uitvoerbaarheid. Je begrijpt de politieke en maatschappelijke context waarin we opereren en weet hier op een professionele en verbindende manier mee om te gaan.
Kernelementen:
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als leidinggevende binnen een overheidsinstelling;
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende op het gebied van Ruimtelijke Ontwikkeling binnen een gemeente of gemeentelijke organisatie.
Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Afgeronde opleiding op minimaal wo niveau (10 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als leidinggevende op het gebied van Ruimtelijke Ontwikkeling binnen een gemeente of gemeentelijke organisatie (30 punten);
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als manager binnen het Fysieke Domein (30 punten);
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke P&C cyclus (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met het coachen van teams (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Verantwoordelijkheid: je komt afspraken na en neemt verantwoordelijkheid voor beslissingen.
- Samenhang en Visie: je kijkt voorbij de dag van vandaag en vertaalt ontwikkelingen naar heldere koers en doelen.
- Omgevingsbewustzijn: je schakelt makkelijk met stakeholders en anticipeert op maatschappelijke en bestuurlijke veranderingen.
- Creativiteit: je denkt in scenario’s en komt met vernieuwende ideeën of werkwijzen.
- Coachend vermogen: je helpt mensen groeien binnen hun rol én in het team.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja, maar vooral op het gemeentehuis
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 5 januari 2026, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 6 januari 2026 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot woensdag 7 januari 2026, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.
Wil je gebruikmaken van persoonlijke begeleiding, slimme AI-matching en direct reageren op relevante opdrachten? Schrijf je in en ontdek wat Carrièrebrug voor jouw loopbaan kan betekenen.
